Het ontwikkelen van eigenaarschap is vergelijkbaar met samen op reis gaan naar een mooie bestemming. Tijdens de reis kom je ook zaken tegen die het reizen minder aangenaam maken, zoals slecht weer, onverwachte obstakels op de weg en vertragingen. De ware reiziger weet altijd zijn bestemming te bereiken, stuurt tijdig bij en weet de tussenstops op waarde in te schatten. In dit artikel geven we je 5 manieren waarmee je de reis naar een succesvolle, en vanuit eigenaarschap werkende organisatie aflegt.
Wanneer je als manager anderen begeleidt met het ontwikkelen van eigenaarschap gaan deze 5 manieren, gebaseerd op ervaringen die wij in de praktijk hebben opgedaan je daarbij helpen. Onze ervaringen sluiten naadloos aan op het theoretische model dat onderzoeksbureau Motivaction heeft opgesteld over eigenaarschap. In dit artikel over eigenaarschap hebben we deze factoren met je gedeeld.

Dit zijn de 5 manieren om eigenaarschap binnen je organisatie te ontwikkelen.
1. Maak je medewerkers, collega’s en teamgenoten mede-eigenaar van de missie, ambitie en strategie van je organisatie.
Mensen die werken vanuit eigenaarschap weten aan welke resultaten ze bijdragen en voelen zich daar verbonden mee. Deze verbondenheid zorgt voor focus, betrokkenheid en nodigt uit om verder te denken en te handelen dan alleen de eigen werkplek. Met elkaar werken aan dezelfde doelen delen verbindt, geeft plezier en motiveert. Door te werken met OKR’s (zie punt 5) zijn alle medewerkers binnen de organisatie betrokken bij de strategische doelen van de organisatie. Daardoor bereik je maximale verbinding tussen de teams en de organisatie doelstellingen.
2. Zorg ervoor dat iedereen in je organisatie weet wat er van hem verwacht wordt, zijn rol kent en deze omarmt.
Mensen die werken vanuit eigenaarschap weten aan welke resultaten ze bijdragen en voelen zich daar verbonden mee. Deze verbondenheid zorgt voor focus, betrokkenheid en nodigt uit om verder te denken en te handelen dan alleen de eigen werkplek. Met elkaar werken aan dezelfde doelen delen verbindt, geeft plezier en motiveert. Door te werken met OKR’s zijn alle medewerkers binnen de organisatie betrokken bij de strategische doelen van de organisatie. Daardoor bereik je maximale verbinding tussen de teams en de organisatie doelstellingen.
3. Creëer een veilige omgeving.
Zonder fouten maken kun je als mens en als organisatie niet leren. Hoe we omgaan met fouten bepaalt het lerend vermogen van het individu en de organisatie. Straffen en afrekenen hoort daar niet bij. Wanneer angst regeert, staat ontwikkeling stil. Wees alert op onveilige signalen Spreek anderen direct aan wanneer je gedrag signaleert dat niet past in een veilige omgeving, en geef zelf het goede voorbeeld.
4. Spreek elkaar waardenvrij aan op resultaat.
Elkaar aanspreken op resultaat is ook een belangrijke voorwaarde voor een vanuit eigenaarschap werkende organisatie. Waarom vinden we aanspreken dan toch zo moeilijk? Vaak verwarren we aanspreken met het aangaan van een confrontatie, we willen graag aardig gevonden worden en zijn bang de goede relatie met de ander te schaden. Niets is minder waar. Aanspreken en samen terugkijken naar hoe een resultaat tot stand gekomen is leerzaam en essentieel voor verandering en verbetering. Wacht niet tot het jaarlijkse functioneringsgesprek, maar ga het gesprek aan op ieder moment dat het verwachte resultaat afwijkt van het gerealiseerde resultaat.
5. Organiseer eigenaarschap door te werken met OKR’s
Bij de eerste manier heb ik al een voordeel van werken met OKR’s genoemd. Door te werken met OKR’s (Objectives en Key Results) ontwikkel je, en organiseer je, structureel eigenaarschap in je organisatie. Werken met OKR’s zorgt ervoor dat alle medewerkers met focus en vanuit eigenaarschap werken aan resultaten die ertoe doen.
Meer weten over hoe je OKR’s kan toepassen in jouw organisatie? Stuur dan een bericht naar Heiko Bleeker om hier over verder te praten.
Ontvang de laatste insights.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om elke maand de laatste insights van Station10 te ontvangen die je helpen om je doelen te realiseren.