01. Identiteit
Hoe onderscheiden we ons en sluit onze richting aan bij de core business?
Hoe onderscheiden we ons en sluit onze richting aan bij de core business?
Ontwikkel business op basis van de kracht van je organisatie.
Ontwikkel de vaardigheden en expertise in huis om continu door te blijven groeien en mee te bewegen met de markt.
”“Korte lijnen, snel schakelen en een goede mix van langetermijndenken en praktische invulling. Dat is Station10. En bovenal zichtbare bereidheid de opdracht tot een succes te maken.”
Jacco SwartDirecteur Eredivisie (2012 - 2019)
Waar staan we voor, wat karakteriseert onze organisatie? Je kunt de identiteit niet verzinnen. Deze is er. Het doel van de identiteit is mensen hiermee te verbinden. Een identiteit mag maar hoeft niet onderscheidend te zijn. Station10 onderzoekt, analyseert en brengt de identiteit in kaart die interessante kaders biedt voor mogelijk nieuwe richtingen.
Onderzoek hoe je markt (blijvend) is veranderd. Welke externe factoren spelen een rol in deze verandering? Door middel van marktanalyse (trends), doelgroep- en behoeftenonderzoek en de analyse van bijvoorbeeld omzet & gebruiksscijfers brengt Station10 aandachtspunten en kansen in kaart.
Wat is onze missie? Welke unieke plek willen wij innemen in de wereld die wij zien? De lat ligt hoog, maar hoeft niet persé bereikt te worden. De bedoeling is voldoende spanning tussen de missie en de huidige situatie te creëren zodat verandering en focus nodig is. Het geeft de richting aan voor de komende jaren.
Hoe werkt onze organisatie? Welke resultaten levert dat nu op? Wat gebeurt er als we niet veranderen? Dat zijn vragen om de huidige situatie te analyseren en de gevolgen van ongewijzigd beleid scherp te krijgen. Dit zorgt voor urgentie en commitment bij het team om strategische knopen door te hakken.
Welke keuzes maken we voor de lange termijn? Er zijn keuzes nodig in bijvoorbeeld marktsegmenten, businessmodellen, proposities en technologieën. Om het verschil tussen de huidige en gewenste positie te overbruggen worden mogelijke oplossingen bedacht. Deze strategische opties worden beoordeeld aan de hand van attractiviteit (‘wat levert het op/ willen we het?’) en fit (‘wat kost het/ kunnen we het?’). We letten erop dat het gaat om echte keuzes! Bij een goede strategie is het daarom ook duidelijk waar niet voor wordt gekozen en welke consequenties dat heeft. Bijvoorbeeld het stoppen van activiteiten.
Soms verdwijnen strategische rapporten in een la of worden ze onvoldoende vertaald naar de dagelijkse praktijk. Dan weten medewerkers niet hoe ze kunnen bijdragen aan de nieuwe richting en verandert er weinig in een organisatie. Station10 ondersteunt daarom bij het vertalen van de strategie naar de organisatie. Goed geformuleerde kwartaaldoelstellingen voor het bedrijf, de teams en de individuele personen zorgen voor focus, samenhang, eigenaarschap en grip.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om elke maand de laatste insights van Station10 te ontvangen die je helpen betere beslissingen te nemen voor jouw business.