+31 35 3690039 contact@station10.nl

De thematiek ‘Hoe kan communicatie bijdragen aan Duurzaam gedrag’ stond centraal gedurende een bijeenkomst die gemodereerd werd door Hanneke van den Elsen-Kamp, partner Communicatie bij Station10. Willem Lageweg (directeur MVO Nederland) en Betteke van Ruler (Emeritus professor aan de Universiteit Amsterdam) schetsten de huidige wereld van (MVO) Communicatie. Aansluitend werd de vraag “Hoe kan communicatie eraan bijdragen om mainstream consumenten duurzame producten en diensten af te laten nemen” centraal gesteld. In 3 break out sessies werd deze vraag belicht en beantwoord door 30 aanwezige deelnemers uit bedrijfsleven en bureauwereld.

Lessons learned:

De mensheid anno nu

Of we het nu leuk vinden of niet: “De mens anno nu handelt uit eigenbelang, wil beter zijn dan de ander, is een na-aper die in korte termijnen denkt en negeert het liefst de grote problemen”, aldus Willem Lageweg. Betteke van Ruler schroomde niet er een schepje bovenop te doen. De mens is ook nog een emotioneel wezen dat langzaam leert en traag verandert. Die mens mogen wij (met communicatie) zien mee te krijgen de Duurzame Weg op.

Klein maar fijn

Het klinkt als een ouderwets gezegde en dat is het ook. Toch is dit het zinnetje dat als een mantra door de sessie klonk. Communicatie kan nu alles zijn. Maak het dus hanteerbaar. Geen ‘kennis/houding/gedrag’. Geen jaarplannen. Geen grootschalige campagnes om grote groepen in 1 keer te bereiken. Wel kleine acties om te mobiliseren. Heldere doelen. Overzichtelijke scope. Zet in op scrum.

Het maatschappelijk humeur

Niets zo veranderlijk als het humeur van de samenleving. Probeer het niet te vangen in een format. Of in randvoorwaarden. Onmogelijk. Zorg dat de thermometer voor het humeur geïntegreerd zit in jouw communicatie aanpak.

De terugkeer van de Peer Group

Vroeger waren ze er ook. De kleine groepen met grote impact. De religieuzen. De notabelen. Groepen die aanzien hadden en volgers. Ze zijn er nog steeds. Ze verzamelen niet meer in de kerk. Ze verzamelen overal online en offline en zijn te duiden door gelijkgestemdheid. Vind de Peer groups. Leer ze kennen. Hun hartslag, hun bloedgroep, hun levensstijl. En interacteer.

Nu meer dan ooit

Werk altijd, overal, met iedereen vanuit de intrinsieke motivatie van jou(w bedrijf). Het is de enige motivatie die de waarheid spreekt.

Benieuwd hoe communicatie met de nieuwe peer groups waarde kan toevoegen, neem contact op met Hanneke van den Elsen-Kamp.