+31 35 3690039 contact@station10.nl

Op donderdag 12 december 2019 sprak Heiko Bleeker van Station10 op het event Minds in Media in Amsterdam. Tijdens deze bijeenkomst van Adformatie worden jaarlijks de stand van zaken in de media besproken en een aantal awards uitgereikt.

Heiko Bleeker publiceert op Adformatie al jaren het erg goed gelezen Media CEO onderzoek waarin hij de topbeslissers binnen de media vraagt naar hun focus voor het komende jaar. 

Deze editie van Minds in Media, die werd begeleid door BNR-presentator Maarten Bouwhuis, kreeg Heiko de kans enkele extra inzichten te delen die niet waren gepubliceerd in het CEO onderzoek. Omdat niet iedereen in de zaal de gelegenheid had om het onderzoek vooraf te lezen startte Heiko met een beknopte samenvatting. Hij benoemde de vijf meest gehoorde speerpunten en uitdagingen van CEO’s voor 2020.

Geen top-5; wѐl belangrijke uitdagingen voor volgend jaar
Vervolgens belichtte hij drie belangrijke onderwerpen die de top 5 niet gehaald hadden, maar die we wèl als belangrijke uitdagingen voor volgend jaar kunnen beschouwen. Om de aanwezigen te prikkelen stelde Heiko de vraag welke onderwerpen volgens hèn ter sprake kwamen. Het publiek noemde onder andere innovatie, personalisatie en privacy. Deze onderwerpen stipten CEO’s inderdaad wel aan, maar stonden niet op Heiko’s lijstje van drie potentials voor komende jaren. De drie meest gehoorde speerpunten buiten de top vijf zijn:

1. Centraliseren  – meer dan een kostenbesparing
Naast het voorspelbare argument van kostenbesparing, noemden de ondervraagde CEO’s nog een belangrijk reden voor centralisatie. In een centrale organisatie leren mensen sneller en beter van elkaar en kunnen succesvolle projecten die bij de ene titel werden uitgevoerd sneller óók worden getest bij een andere titel uit het portfolio.

2. Talent – een customer journey voor het personeel
CEO’s zoeken ‘digitaal talent’ en concurreren daarbij niet alleen met andere mediabedrijven, maar ook met interessante technologische platformbedrijven en start-ups. Eén van de CEO’s vertelde Heiko dat er binnen het bedrijf een volledige customer journey van het personeel is opgesteld. Van het scouten, aannemen, onboarden, doorontwikkelen tot aan het eventuele exitgesprek toe. Volgens Heiko werd daarmee een signaal afgegeven. Wie niet -net als deze CEO- zijn best gaat doen om het beste personeel te winnen en voor zich te behouden, loopt het risico achterop te raken.

3. Betaalrelatie met de consument – need to know-info is de uitdaging
En dan vooral de betaalrelatie via een abonnementsmodel werd genoemd. Met name bij CEO’s van oudere merken bespeurde Heiko een zorg. Jongeren laten betalen vinden zij moeilijk. Bovendien is in het algemeen het aanbieden van ‘need to know-informatie’ voor de leiders van verschillende mediabedrijven een uitdaging. Video is duur en een praatje met een (statisch) plaatje volstaat niet altijd.

Onderbroeken en scheermessen
Tot slot stelde gespreksleider Maarten Bouwhuis de vraag of het gewenste abonnementsmodel niet tegenstrijdig is met de trend dat mensen zich steeds minder laten binden. Heiko vond van niet. Hij gaf aan dat jongeren wel degelijk bereid zijn te betalen voor abonneediensten, als er maar voldoende meerwaarde in zit. Onderbroeken, scheermessen en fietsen zijn inmiddels ook via een abonnement te verkrijgen, stelde hij.

Discussie
Na Heiko’s food for thought was het tijd voor een paneldiscussie waarbij Mandy van der Wal (Mediahuis), Marc Adriani (Talpa), Marcel Molenaar (Linkedin) en Marco de Ruiter (Disney) aanschoven om hun visie te delen aan de hand van een aantal stellingen. Zo werd er van gedachten gewisseld over het belang van een nationaal audiocontentplatform en de gevolgen voor de adverteerdersmarkt wanneer lineair tv-kijken drastisch aan populariteit gaat inboeten. Ook de zaal deed mee aan de discussie door te stemmen via smartphone. 

Media Report 2019 
Tot slot werden er zes Media Report 2019 awards uitgereikt. Adformatie en marktonderzoeksbureau Ipsos onderzoeken jaarlijks welke media-exploitanten en mediabureaus het beste scoren in de markt.  Mediasaleshouse Valuezipper was de grote winnaar en nam dit jaar twee trofeeën mee naar huis. De borrel na afloop bleek een mooie afsluiting van de dynamische bijeenkomst en een interessant mediajaar.

Mis ze niet: de speerpunten uit het Media CEO onderzoek 2019 

Heb je nog vragen over het Media CEO-onderzoek?
Stuur dan een mail naar Heiko of neem telefonisch contact met ons op (035 3690 039). Deze week verschijnt er ook een nieuwe podcast met Heiko waarin hij dieper ingaat op mediabedrijven en adverteerders in 2020.