De coronacrisis stelt mediaorganisaties voor grote uitdagingen. In deze rubriek spreken we met mensen uit de mediasector die het lukt om hun organisatie razendsnel aan te passen. Hoe hebben ze dat gedaan en wat hebben ze geleerd? Deze keer: Tim Moen van NPO Radio 4 over kansen voor nichezenders en virtuele concerten tijdens corona.

Hoe is de sfeer in het NPO Radio 4 team?
Er is veel zorgzaamheid voor elkaar, dat is mooi om te zien. Alles loopt, sommige dingen zelfs beter. Op het schrijven van een achtergrondverhaal kun je je thuis bijvoorbeeld beter concentreren. Maar de beste ideeën pik je op bij de studio en ontstaan vaak in het informele contact tussen mensen van de omroepen en de zender. Dat missen we nu.

Thuiswerken vind ik eerlijk gezegd verschrikkelijk. Je kunt bijvoorbeeld niet goed zien of de boodschap landt. In videocalls in Teams zijn maximaal vier mensen tegelijk zichtbaar. Daardoor heb ik soms het idee dat ik een vergadering heb gehad met de helft van m’n team terwijl iedereen er was. Hoewel dankzij de techniek het werken bijna op dezelfde voet door kan gaan, kan het écht contact toch niet vervangen. Dat vind ik eigenlijk wel mooi om te zien.

Wat zijn jullie anders gaan doen, sinds de intelligente lockdown?

Radio 4 is voor veel mensen een baken van rust. Wij hebben het daarom rustig gehouden en niet alles omgegooid vanwege corona. Een groot deel van onze programmering bestaat uit livemuziek. We zenden zo’n 400 concerten per jaar uit. Nu draaien we op het archief van duizenden opnames.

Twee jaar geleden hebben we samen met Station10 ‘Speel mee’ ontwikkeld. Vier keer per jaar brengen we een versie van een arrangement uit die amateurmusici kunnen spelen. Professionele musici zorgen voor instructies en bladmuziek. Dit jaar hadden we voor 75 jaar bevrijding een bewerking van het bijzondere stuk ‘De Nieuwe Wereld’ dat ontstaan is in een oorlogskamp tijdens de Tweede Wereldoorlog. Meer dan honderd koren zouden meedoen.

Omdat de concerten niet door konden gaan, nodigden we de koorleden uit om een video in te sturen van hoe zij vanuit huis het stuk inzongen met een video van de dirigent. We kregen driehonderd video’s ingestuurd. Het was een gigantische klus om alle stemmen te mixen, maar we zijn heel trots op het eindresultaat dat we uit hebben gebracht op Youtube.

Merk je verschil in bereikscijfers?

We kunnen over de luistercijfers nog niet heel veel zeggen, maar online zien we een flinke stijging. Als mensen samen op kantoor naar een radiozender luisteren delven nichezenders zoals Radio 4 het onderspit. Nu kunnen mensen thuis zelf kiezen wat ze willen en krijgen nichezenders wellicht meer kans. 

Wat heb je geleerd de afgelopen tijd?

Ook nu blijkt weer: radio is nog steeds ontzettend relevant en spring- en springlevend. Ik zie met veel bewondering hoe gedreven en inventief de klassieke muzieksector is. De sector krijgt een keiharde klap, maar musici zijn veerkrachtig en hebben een sterke drang om muziek te blijven maken. Ze laten zich niet beknotten.

In de beperking toont zich de meester: de noodzaak om nu creatief te zijn leidt tot de mogelijkheid om echt nieuwe dingen te proberen, op zoek te gaan naar andere wegen om publiek te bereiken, mensen te laten genieten van al het moois dat klassieke muziek te bieden heeft. Ik zie het voor me dat de komende tijd bijvoorbeeld nieuwe mediaproducten met koren en orkesten ontstaan.

Heb je nog een tip voor andere mediaorganisaties?

Om echt contact te maken met collega’s is het soms beter om de video uit te zetten en gewoon te bellen. Dat voelt persoonlijker omdat je al de hele dag achter je scherm zit.

One Comment

Leave a Reply