+31 35 3690039 contact@station10.nl

Het wordt al jaren voorspeld, maar men verwacht dat de Nederlandse online kansspelmarkt op 1 januari 2017 toch écht wordt gelegaliseerd. Bestaande en nieuwe kansspelaanbieders strijden vanaf die dag harder dan ooit om de gunst van de Nederlandse consument. Uiteenlopende Nederlandse bedrijven zullen zich op dit terrein begeven, maar beschikken ze tijdens hun voorbereiding wel over voldoende ongekleurde informatie? Met de website NLKansspel wil Station10 voorzien in onafhankelijke trends en analyses.

‘Wat we zagen is dat organisaties vaak aangewezen waren op eenzijdige en soms zelfs onjuiste informatie over de verschillende aspecten van kansspelen. Bijna al deze informatie is gekleurd omdat de afzenders ervan een belangenbehartiger vertegenwoordigen.’ Aan het woord is Vincent van ’t Riet, voorheen managing director bij een kansspelexploitant en inmiddels al jaren een adviseur van kansspelaanbieders, sportorganisaties, overheid en mediabedrijven.
‘Het ontbrak aan een partij die vooral feitelijke informatie biedt, onafhankelijk kan duiden en vertelt waar je als organisatie op moet letten. In deze behoefte voorzien wij nu. Op de onlangs gelanceerde website NLKansspel beschrijven we onze diensten.’ De website is een initiatief van Station10 en Vincents adviesbureau Mbolo.

Tourpoule
Op NLKansspel vind je bijvoorbeeld een analyse over Tourpoules. Er wordt veel gewed tijdens de Tour de France. Minstens honderdduizend Nederlanders wagen wel eens een gokje tijdens ‘La Grand Boucle’. De site geeft aan onder andere lezen welke kansspelaanbieders succesvol waren en waarom.

‘De wereld van online kansspelen is complex.’, zegt Vincent. Wil je als bedrijf een succesvolle aanbieder worden, dan moet je je goed verdiepen in een aantal elementen. Het gaat onder meer om juridische aspecten, techniek, front-end en back-end aanbieders en soorten spellen, maar vooral om marketing waar circa 75 tot 100 miljoen euro per jaar mee gemoeid is.

Gokkers zijn hoppers

Wie denkt dat kansspelers loyaal zijn heeft het mis. Vincent: ‘De online kansspeler is over het algemeen niet merkentrouw. Die kijkt vooral naar de beste user experience en vervolgens naar de grootste bonussen en de leukste acties. Het aantal actieve online kansspelers per jaar kan zomaar slechts tien procent van je totale klantbestand zijn. Gokkers zijn hoppers. De strijd om hun gunst is permanent, ook al verwacht ik dat die de eerste jaren het hevigst is. Let maar op, de Nederlandse consument wordt in 2017 overspoeld met reclame voor kansspelaanbieders.’

Diverse bedrijven zullen zich als kansspelaanbieder in deze strijd mengen en de behoefte aan waardevolle informatie is dan ook groot. ’We helpen hen bij strategische en praktische kwesties.‘ zegt Vincent. ’Dat doen we door het maken van (data-)analyses en geven van adviezen, maar ook door het verzorgen van trainingen aan 10 tot 20 personen. Bedrijven komen bij ons met vragen als ‘Hoe zet ik een loterij op?’, ‘Hoe vraag ik een vergunning aan?’ of ‘Hoe schrijf ik een businessplan voor online kansspelen?’. Het speelkwartier is over en bedrijven moeten vol aan de bak. ’Nu het jaar 2017 dichtbij komt zien we een groeiende behoefte naar onafhankelijke informatie, context en advies voorafgaand aan de implementatie en dat is precies wat wij kunnen bieden.’

Meer weten? 

Bezoek de website NLKansspel of neem direct contact op met Vincent van ’t Riet. vincent.vantriet@nlkansspel.nl <06-42603107>