+31 35 3690039 contact@station10.nl

‘Mijn hart ligt bij educatie’

ClaireIn deze rubriek vragen we voormalige partners en associates van Station10 hoe het tegenwoordig met ze gaat. Deze keer spreken we met Claire Boonstra, vijf jaar geleden uitgeroepen tot Online mediavrouw van het jaar, benoemd tot een van de Young Global Leaders van het World Economic Forum en sinds 2012 is ze oprichter van de stichting Operation Education.

Hoe kijk je terug op je periode bij Station 10?

Ik kwam van Talpa Digital (de zender, red.) waar ik anderhalf jaar marketingmanager was.  Bij Station10 zette ik mijn eerste stappen als zelfstandige. Een leuke tijd. Ik herinner me vooral de opdracht bij een grote Nederlandse bank. Die periode heeft me meer inzicht gegeven in waar mijn kracht ligt en waar niet.

En waar ligt je kracht?

Visie, het grotere plaatje schetsen, mensen inspireren en inzicht geven in wat er speelt. Ik ben minder goed in het begeleiden van projecten waar je mensen gedetailleerd stapje voor stapje meeneemt.

Enige tijd na je periode bij Station10 startte je Layar.

Ja. Het was de eerste speler die Augmented Reality (AR) wereldwijd naar de massa bracht, met ruim 50 miljoen downloads in 192 landen. Het bestaat nog steeds maar ik ben er niet meer aan verbonden. Voor veel mensen was augmented reality iets magisch als we het lieten zien. We waren onze tijd ver vooruit. Inmiddels is vrijwel iedereen wel bekend met AR via Pokémon Go en de AH Dinoplaatjes.  Maar in die tijd, zo’n zeven jaar geleden, moesten we nog veel uitleggen. AR is inmiddels groot geworden en ik word nog altijd wel gevraagd om er over te spreken. Zo ook  onlangs nog op het World Economic Forum in Davos.

 

In 2012 richtte je Operation Eduction op. Wat is het?

Operation Education (site en Facebook) bestaat uit een klein team van vier personen. We voeden de beweging gericht op een transformatie van het onderwijs. Op onze site staat ‘We verkennen de leersystemen van de toekomst en bevragen het onderwijssysteem van vandaag.’ Ons hogere doel is het ontketenen van ieders unieke en oneindige potentieel en de inzet ervan in een gelukkige, duurzame samenleving. Het gedachtengoed delen we via verschillende middelen, zoals presentaties, de tools op onze site en een blog.

Waarom hebben kinderen zo’n lange schoolvakantie? Waarom geven we eigenlijk cijfers? Waarom bestaat het fenomeen ‘zitten blijven’? We stellen vragen zonder vooringenomen te zijn, het gaat bij de vragen om het tot stand brengen van een dialoog zodat je gewoonten doorbreekt en bewustere keuzes kunt maken. De serie #Onderwijsvragen heeft inmiddels een vaste rubriek op BNR Nieuwsradio, waarin we volgens een vast stramien de historie, voordelen, nadelen en alternatieven van onze onderwijsgewoontes onderzoeken.

En wie zijn de opdrachtgevers?

Die hebben we niet want we zijn een stichting zonder winstoogmerk. We hebben partners waarmee we samenwerken. We worden uitgenodigd door scholen, congresorganisaties en bedrijven om presentaties te geven. Het is prachtig om mensen, bijvoorbeeld onderwijzers, te horen zeggen dat je ze geraakt hebt met je verhaal.

Komt je kennis als mediadeskundige nog van pas?

Media blijven voor mij een belangrijk podium om mensen te bereiken en te beraken. Of gewoon om zaadjes planten. Ik kreeg enorm bijvoorbeeld veel positieve reacties op mijn interviews in het FD en Trouw en een podcast op BNR.

Kunnen we stellen dat je hart ligt bij educatie?

Ja. Het zit zo diep. Tijdens mijn presentatie op TEDX Amsterdam in 2012 zei ik uit de grond van mijn hart: ‘I HAVE to do this.’ En zo is het nog steeds.