+31 35 3690039 contact@station10.nl

‘De ambitie om les te geven heeft altijd op een waakvlammetje gestaan’

Jarenlang adviseerde Lode Broekman grote organisaties bij het voeren van marketingstrategieën, maar sinds september van dit jaar gaf de ex-associate van Station10 zijn succesvolle carrière een wending. Hij werd docent op de Hogeschool van Amsterdam.

 

Zie je nog significante verschillen bij studenten van deze generatie?

De huidige generatie is natuurlijk veel digitaler. Maar ik weet niet of het zoveel anders is. Ze hebben bewust voor deze richting gekozen. Daar zit een belangrijke stok achter de deur. Ze weten waar ze aan begonnen zijn. Dat is wel een verschil ten opzichte van eerstejaars studenten. Daardoor kun je als docent een andere rol aannemen. We zijn ze aan het opleiden voor online marketeers.

Welke studenten geef je les?

Nu tweedejaars studenten, later dit schooljaar ook vierdejaars. In het eerste jaar krijgen ze marketing algemeen en dan mogen ze een richting kiezen. Eentje daarvan is Digital marketing.

Stel je hebt een collegezaal met alle CEO’s van mediabedrijven voor je. Waar gaat je college over?

Over het verhogen van de relevantie van de online communicatie. Dus denken vanuit ontvanger, slim gebruik maken van data en daar vervolgens de inhoud van je uitingen op aanpassen. Het zendtijdperk is kansloos. De uitdaging zit hem in het verzamelen van de relevante stuurinformatie en daar vervolgens de juiste informatie aan koppelen. Stel, iemand heeft behoefte aan informatie over Y, dan moet je wel artikelen over Y kunnen bieden. Maar je moet wel weten dat ze op zoek zijn naar Y.

Dus als CEO’s zich bij je melden dan ben jij bereid een collegezaal te regelen?

Ja, zeker!

Je Linkedin profiel zegt dat je in 1990 je loopbaan startte bij IIR als marketingmanager. Klopt dat?

Nee dat is niet helemaal waar. In 1986 ben ik uit militaire dienst gekomen. Ik was korporaal bij Geneeskundige Dienst…

Altijd handig.

Het heeft wel wat voordelen ja. Ik snap heel goed hoe blaren prikken werkt. En ik heb 1 keer een reanimatie gedaan. Vervolgens ben ik in gaan werken bij een kopieerbedrijf in Amsterdam. Het product was fotokopieën aanbieden. Daar heb ik het marketingvak geleerd. Hoe direct mail werkt, hoe een adresbestand moet opgebouwd worden, welke gegevens je van je klanten bewaard wilt hebben. Wat dat betreft is er in 30 jaar niet al te veel verandert. Daar is het zaadje geplant. Maar inmiddels zit ik 30 jaar in het vak. Dan is de vraag hoe relevant het is dat je vermeldt dat je bij een kopieerbedrijf hebt gewerkt. Daarna ben ik naar conferentieorganisatie IIR gegaan. Dat was in 1990.

Vervolgens voerde je weg onder andere langs ATOS, Station10, Kras vakanties en K2 Marketing. Wat zijn de hoogtepunten in  je carrière?

Vanaf 1992 tot 2000 heb ik bij een direct marketingbureau (Direct Insurance Projects, red.) gewerkt in Amstelveen. Daar heb ik de groei van een organisatie meegemaakt van drie naar dertien medewerkers. Het was erg leuk om succesvol te zijn met campagnes die we voor klanten uitvoerden. Ik heb er bovendien veel geleerd over het zakenleven. Vervolgens ben ik overgestapt naar Paul Postma Marketing consultancy. Daar heb ik ook veel geleerd. Van Paul, een marketinggoeroe op het gebied van CRM, maar vooral ook van de andere collega’s. Er zijn nog steeds mensen die ik daar van spreek en zie. Tot slot wil ik ook K2 Marketing noemen. Het gezamenlijk opbouwen van een marketingadvies bureau was zeer leerzaam. Eerst als associate en de laatste tijd was ik directeur en mede-eigenaar.

Hoe beschouw je je tijd bij Station10?

Ik heb met veel plezier samengewerkt en me altijd verbonden gevoeld met de mensen daar. Ik vind ook de constructie van de organisatie goed. Partners met een flexibele schil van ervaren associates en een team van jonge professionals. Dat zie ik nog steeds als een pré ten opzichte van andere organisatiebureaus. Ik heb bij K2 regelmatig de goede dingen van Station10 ten aanzien van samenwerken aangehaald.

Ondertussen gaf je ook al parttime les op de Hogeschool Arnhem Nijmegen. Hoe kwam je daar zo terecht? Je bent geen leraar van huis uit immers.

Via een connectie van mij die daar les gaf. Ze zochten iemand voor de module Online communicatie. Ik heb lesgeven ooit wel geambieerd maar ben toen voor het grote kapitaal gegaan (grinnikt). Maar de ambitie heeft altijd wel op een waakvlammetje gestaan. Ik was niet op zoek, maar een functie op de Hogeschool van Amsterdam kwam voorbij en ik ben vervolgens goed gaan nadenken over mijn toekomst. Die ligt voorlopig in het onderwijs. Hier geef ik les aan de faculteit Business en Economics. Daarbinnen geef ik het vak Digital Marketing.

Dan gebruik je zeker veel praktijkcases?

Ja absoluut. Dat is een belangrijk onderdeel. Wat ik vandaag de dag vertel, is stevig gevoed door allerlei praktijkvoorbeelden. Onderwijs op een hogeschool is praktijkgericht. Studenten worden veel zelf aan het werk gezet.