Hoe is het met…

In deze rubriek vragen we voormalige partners en associates van Station10 hoe het tegenwoordig met ze gaat. Deze keer spreken we met Sascha van Belzen, Chief Innovation Officer bij Jaarbeurs.

Hoe kijk je terug op je periode bij Station10?

Dat was een hele boeiende periode. Voor mijn periode bij Station10 deed ik vooral digitale en telecomprojecten. In mijn tijd bij Station10 ben ik veel meer de inhoud in gegaan. Ik heb tijdens deze periode veel geleerd en ben bij projecten betrokken geweest waarbij strategie en nieuwe businessmodellen centraal stonden. In die tijd verdween de schaarste van distributiekanalen en met de technologische ontwikkelingen ontstonden allerlei kansen. Ontwikkelingen rond digitale kanalen en programmagidsen voerden de boventoon. Heel leuk om daarin te opereren! Wat mij het meest is bijgebleven zijn de hoge kwaliteit standaarden bij Station10.

Waar heb je het meest van geleerd in die periode?

Pfoe…Dat zijn eigenlijk twee zaken. Allereerst blijven denken in kansen. Soms had een klant een bepaalde uitkomst in zijn hoofd die in de praktijk niet realistisch bleek. Hoe kun je dat onderbouwd bijsturen en toch de meest kansrijke businessmodellen en strategieën ontwikkelen. Zo’n dialoog met een klant levert uiteindelijk de meeste waarde op. Deze werkwijze heb ik meegekregen bij Station10.

Als tweede: denk verder vooruit in een lange termijnstrategie. Dat biedt focus en helpt om beslissingen te nemen in een hectische of complexe omgeving. Zeker in de managementposities bij DPG Media en VPRO heeft deze manier van denken mij geholpen. Het risico bestaat dat je snel wordt meegezogen in de dagelijkse problemen en uit het oog verliest waar het echt om gaat.

 

Waar ligt jouw toegevoegde waarde? Wat is jouw kracht?

Ik kan zowel strategisch als op operationeel management mee. En juist die vertaalslag van strategie naar de praktijk is mijn kracht. Ik heb fantastische presentaties van consultancy firms gezien die in de praktijk strandden, omdat essentiële randvoorwaarden niet waren meegenomen. Mensen zijn zo’n voorwaarde. Ik heb door het leiden van een grote reorganisatie en internationale programma’s ervaren wat wel en niet werkt. Technologie is de andere factor, die even makkelijk onderschat als overschat wordt. Ik heb het voordeel dat ik de afgelopen 25 jaar al heel wat heb zien voorbijkomen.

 

Je werkt nu als Chief innovatie officier bij Jaarbeurs, hoe ben je hier terecht gekomen?

De visie van Jaarbeurs sprak mij aan. Jaarbeurs heeft een sterke toekomstvisie waarbij nieuwbouwplannen, duurzaamheid en innovatie hoog op de agenda staan. Daarbij ontwikkelt Jaarbeurs nieuwe events en nieuwe businessmodellen voor bestaande events die aansluiten op digitale ontwikkelingen. Deze strategie was al ingezet voor de corona pandemie. Daarnaast wilde ik wel eens een keer een uitstapje buiten de media maken. De cultuur bij Jaarbeurs is anders dan bij het gemiddelde mediabedrijf, meer ondernemend. In de media heb je nog wel eens discussie over inhoud versus commercie. In de evenementenbranche is deze verhouding veel duidelijker. Het primaire doel is mensen, merken en markten verbinden en de inhoud staat in dienst daarvan.

 

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen in je huidige rol?

Ik ben 1 mei dit jaar begonnen, wat natuurlijk geen makkelijke tijd is om ergens te beginnen. Het was dus in eerste instantie een uitdaging om feeling met mijn nieuwe collega’s en het bedrijf te krijgen. Ik had graag eens rondgelopen op een grote beurs of event.

Deze tijd biedt ook veel kansen, nu iedereen open staat voor alternatieven. Wij kunnen nieuwe digitale services testen, gekoppeld aan offline, virtuele of hybride events. Daarnaast zien we nieuwe markten en samenwerkingsverbanden ontstaan. Maar we richten ons ook op nieuwe events, onder andere vanaf de zomer 2021, uitgaande van minder restricties. De uitdaging daarbij is om mensen midden in een tweede golf mensen mee te krijgen.

 

Hoe blijf je aangehaakt bij de digitale ontwikkelingen?

Mijn kinderen! Door mijn dochter weet ik wat trending is op TikTok en dat heeft mij op een idee gebracht voor een event concept bij Jaarbeurs. Mijn zoons zijn fanatieke gamers en ik zie daar nieuwe mediaformats en manieren van engagement ontstaan via Twitch en Discord, maar ook op evenementenvlak. Nieuwe ideeën laat ik ook altijd door mijn kinderen beoordelen. Kritischer en eerlijker publiek bestaat er niet.

 

Het is nu 7 jaar geleden dat je afscheid hebt genomen bij Station10. Waar zie je jezelf over weer 7 jaar?

Ik ben altijd bezig geweest met digitale transformatie bij grotere organisaties, ook toen het nog geen digitale transformatie heette. Het lijkt me juist leuk om in de toekomst kleinere technologiebedrijven die willen schalen, oftewel scale-ups, in een managementrol of senior adviseursrol bij te staan.

 

We zijn aan het einde gekomen van dit interview, wil je nog iets kwijt?

Ja, als er lezers van dit artikel leuke ideeën hebben voor een mooi evenement of anderszins, of in contact willen komen, dat ze mij vooral een berichtje moeten sturen via LinkedIn

Ontvang de laatste insights.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om elke maand de laatste insights van Station10 te ontvangen die je helpen betere beslissingen te nemen voor jouw business.

    Leave a Reply