+31 35 3690039 contact@station10.nl

De coronacrisis stelt mediaorganisaties voor grote uitdagingen. In deze rubriek spreken we met mensen die het lukt om hun organisatie razendsnel aan te passen. Hoe hebben ze dat gedaan en wat hebben ze geleerd? Deze keer: Marjolein Rooijmans, educatief uitgever van kennisplatform CROW, vertelt hoe alles omgegooid moest worden toen fysieke cursussen verboden werden.

Wat is je rol bij CROW?

‘Als educatief uitgever ben ik verantwoordelijk voor het educatieve portfolio. CROW is een kennisplatform voor mobiliteit, infrastructuur, verkeer en vervoer. Die kennis verspreiden we op allerlei manieren waaronder cursussen, opleidingen, trainingen en congressen. Zo leren we overheden en bouwbedrijven werken met de kennis die wij hebben. Van oudsher doen we dat altijd fysiek; in-company of bijvoorbeeld in een cursusruimte bij Van der Valk. Maar dat ging natuurlijk opeens niet meer.’

En wat hebben jullie toen gedaan?

‘We hebben een aantal cursussen gekozen om te vertalen naar online cursussen, in combinatie met Zoom. Dat gaat verder dan alleen digitaliseren, want de aandachtspanne is online een stuk korter. Online moet je eigenlijk elke 20 minuten iets anders doen. De werkvormen die je bedacht had moet je ook anders invullen. Je hebt dus een heel nieuw programma nodig.’

‘We zijn ook alle deelnemers gaan bellen om ze het online alternatief aan te bieden. Daar werd heel positief op gereageerd. Deelnemers zijn blij dat het toch gewoon door kan gaan in een tijd dat verder bijna alles stilligt.’

‘Van onze gratis kenniscafés hebben we webinars gemaakt en daar kregen we zelfs veel meer inschrijvingen dan normaal. Het is online natuurlijk ook makkelijker voor mensen uit Zuid-Limburg om een bijeenkomst bij te wonen. Ik denk daarom ook wel dat we na de coronacrisis een mix blijven houden van online en fysieke bijeenkomsten. Blended learning gaat niet meer weg.’

Hoe is de sfeer in het team?

‘Heel goed. Het is wel een dubbel gevoel, want het is zwaar om zoveel thuis te werken. Dat zal iedereen herkennen. De eerste maand was ook erg hectisch omdat er veel gecommuniceerd moet worden naar alle deelnemers en je tegelijkertijd de docenten moet opleiden om online te kunnen werken. Maar dat geeft ook juist een gevoel van saamhorigheid en een positieve vibe.’

Wat heb je geleerd van de afgelopen periode?

‘Dat veranderingen toch veel sneller kunnen gaan dan je denkt. Als je mij vooraf had verteld dat we in een paar maanden tijd volledig omgeschakeld zouden zijn naar blended learning dan had ik je niet geloofd. Dat had vroeger al gauw twee jaar gekost. Maar het cliché is waar: onder druk wordt alles vloeibaar. Het is wel heel gaaf om te zien dat het nu gelukt is.’

Heb je nog een tip voor andere mediaorganisaties die zich snel moeten aanpassen?

‘Je moet het gewoon gaan doen. De grootste hobbel is de angst dat het mis gaat. Het is normaal dat iedereen er een beetje weerstand tegen heeft, maar uiteindelijk moet je het gewoon gaan doen.’