+31 35 3690039 contact@station10.nl

De coronacrisis stelt mediaorganisaties voor grote uitdagingen. In deze nieuwe rubriek spreken we met mensen uit de mediasector die het lukt om hun organisatie razendsnel aan te passen. Hoe hebben ze dat gedaan en wat hebben ze geleerd? Deze keer: NPO Zapp kwam meteen in actie toen de scholen sloten. Netmanager Robert Fortuijn vertelt hoe dat ging.

Hoe is de sfeer in het Zapp-team?

‘Goed. We houden nu elke ochtend een check-in via Microsoft Teams. Niet alleen om het werk te bespreken, maar ook om te kijken hoe het met mensen zelf gaat.’

‘We waren eigenlijk bezig met de strategie voor het komende half jaar en toen moesten we opeens keihard in de operatie aan de slag. Dat was even wennen, maar we konden snel reageren. Je ziet daardoor ook snel resultaat en wat wordt uitgezonden is relevant en urgent.’

Wat zijn jullie anders gaan doen, sinds de intelligente lockdown?

‘Toen het er op begon te lijken dat de scholen zouden sluiten zijn we meteen aan de slag gegaan om thuisonderwijs te ondersteunen. De NTR heeft hun site van SchoolTV aangepast zodat je makkelijk thuis de video’s kan vinden en bekijken. Daarnaast zijn we de programma’s van SchoolTV op ons themakanaal Zappelin Extra gaan uitzenden omdat we hoorden dat veel kinderen niet de beschikking hebben over een laptop of tablet. Inmiddels zenden we een deel daarvan ook via BVN TV uit in Caribisch Nederland om ook het thuisonderwijs daar te ondersteunen.’

‘Ook is de KRO-NCRV dagelijks het televisieprogramma ‘Zapplive Extra’ gaan maken. Dat is eigenlijk een ‘huiskamer’ voor kinderen, met lesprogramma’s, spelletjes en BN’ers. Dat heeft de redactie razendsnel uit de grond gestampt en is de hele lock-downperiode dagelijks op de buis geweest. Zelfs de koning was (digitaal) op bezoek. Er wordt nogal eens gezegd dat de NPO log en bureaucratisch is, maar dat vooroordeel hebben we de afgelopen weken goed gechallenged.’

Merk je verschil in bereikscijfers?

‘Lineair hebben we procentueel meer kijkers dan dezelfde periode vorig jaar en via Youtube en NPO Start wordt onze content flink meer bekeken. Het sitebezoek van SchoolTV is verdubbeld en daar zie je bijvoorbeeld dat er langer gekeken wordt: programma’s van een half uur in plaats van korte filmpjes. Daarnaast merk ik dat er nu meer waardering is voor de publieke omroep.’

Wat heb je de afgelopen weken geleerd? (en wat blijf je anders doen?)

‘Een beetje obligaat, maar: thuiswerken gaat heel goed. Dat komt ook omdat we afgelopen jaar veel tijd aan het team hebben besteed. Als de relaties goed zijn en je kent elkaar dan kun je snel schakelen.’

‘Iets anders dat me opvalt is dat deze nood ons dwingt om creatiever te worden. Sommige dingen worden daar zelfs mooier van. Zo werkte de EO aan een kinderprogramma over ziekenhuizen. Het lukt nu natuurlijk niet om dat te maken, maar zo kwamen ze op het idee om dierendokters te volgen. Dat idee was er anders nooit geweest. Van zulke dingen word ik heel vrolijk.’

Heb je nog een tip voor andere mediaorganisaties?

‘Het risico van vergaderen via Teams is dat het je blik vernauwd, want je krijgt niet altijd alles goed mee. Ik vraag daarom zelf om feedback: ‘Mis ik iets? Zijn we op de goede weg?’ Daar haal ik veel uit.’

‘Daarnaast is het goed om te beseffen dat we met de hele wereld in dit experiment zitten. Niemand heeft eerder een coronacrisis meegemaakt, dus alle mediamakers staan opeens op hetzelfde level. Je start allemaal bij nul. Dan is het niet gek dat er ook wel eens wat fout gaat. Degene die het beter weet, mag het zeggen.’