+31 35 3690039 contact@station10.nl

De coronacrisis stelt mediaorganisaties voor grote uitdagingen. In deze nieuwe rubriek spreken we met mensen uit de mediasector die het lukt om hun organisatie razendsnel aan te passen. Hoe hebben ze dat gedaan en wat hebben ze geleerd? Deze keer: educatieve uitgeverij Zwijsen ondersteunt het thuisonderwijs. Vijf vragen aan Manager Marketing & Sales Erna Heeren.

Hoe is de sfeer binnen Zwijsen?

Ik ben zelden zó trots geweest op Zwijsen: de manier waarop we het thuiswerken hebben opgepakt en hoe we de ondersteuning voor thuisonderwijs zo snel hebben kunnen inregelen. De dankbaarheid van leerkrachten is groot. De buitendienst krijgt zelfs bossen bloemen thuisgestuurd. Dit zorgt voor een enorm positieve sfeer.

Van de ene op de andere dag hebben jullie materialen aangeboden voor thuisonderwijs. Hoe hebben jullie dat zo snel voor elkaar gekregen?

Wij zijn gevestigd in Tilburg en hadden daardoor al wat eerder te maken met Corona dan  andere delen van Nederland. We zijn direct aan de slag gegaan en de ochtend na de persconferentie waarin werd aangekondigd dat de scholen zouden sluiten hadden we veel instructiefilmpjes en pdf’s online staan.

We hebben collega’s van de buitendienst ingezet om filmpjes op te nemen. Veel van hen zijn oud-leerkrachten en hebben dus de juiste vaardigheden hiervoor. Onderling konden ze elkaar bij de buitendienst makkelijker opvangen dan normaal: een collega die Groningen bedient zou je normaal gesproken niet naar een afspraak in Zuid-Limburg laten gaan. Online is dat geen probleem.

Wat denk je dat er blijvend verandert in de manier van werken?

We zitten in een ‘sneltrein-curve’. De transitie die al gaande was krijgt een versnelling. We gaven al een tijdje informatie aan scholen via  webinars maar nu neemt dit echt een vlucht. De markt verandert: nu scholen merken dat dit goed werkt verwachten we dat dit in de toekomst meer gebruikt gaat worden. We zien nu dat sommige afspraken prima online kunnen. Maar bijvoorbeeld de uitleg van methodes zullen we fysiek blijven doen omdat interactie belangrijk is.

Wat heb je in de afgelopen periode geleerd?

Dat het goed werkt. De ene kant van online werken is: we werken thuis efficiënter, er is minder afleiding, er wordt meer werk verzet en vergaderingen zijn veel doelgerichter. Aan de andere kant mis je het contact met mensen, het is wat ‘kouder’. Het is belangrijk om aandacht te houden voor mensen, motivatie en het samen-gevoel.

Heb je nog een tip voor andere mediaorganisaties? 

De hele dag achter de laptop werken is erg vermoeiend. Daarom doe ik sinds kort alle bila’s telefonisch en ga ik wandelen. Dat bevalt erg goed!