Heiko Bleeker is sinds 2014 (mede-)eigenaar en partner van Station10. Sinds vorig jaar heeft hij zijn leidende rol overgedragen aan algemeen directeur Marga Lenten. Niet alleen het bedrijf is een transformatie aangegaan, maar ook de rolverdeling binnen het team is veranderd. Deze veranderingen hebben zo hun keerzijdes. We vragen Heiko Bleeker te reflecteren op de transformatie van Station10 en zijn persoonlijke mening hierover te geven.
In het afgelopen jaar heeft Station10 een behoorlijke transformatie ondergaan, waarin jouw rol ook veranderd is.
Kun je in het kort vertellen over deze transformatie en waar de focus nu op ligt?
“Tot vorig jaar was Station10 een op de mediasector gericht adviesbureau met een breed team en brede dienstverlening. We hebben de keuze gemaakt om ons niet breder te ontwikkelen, maar juist de diepte in te gaan. De focus ligt momenteel op twee dingen:
- Wat we doen
- Marketing en sales

“Wat we nu precies doen? Eigenlijk doen we nog maar één ding: strategie implementatie. Dit exploiteren we op verschillende manieren. Naast onze consultancy, hebben we nu ook een Academie waar we OKR-trainingen en webinars geven.
Daarnaast zijn we bezig met onze expertise te verdiepen. In het verleden hadden we vooral kennis over veel onderwerpen. We verdiepen ons in strategie implementatie en hoe je OKR’s hierbij kunt inzetten. Ook hebben we sinds dit jaar een samenwerking met OKR-mentors, een internationaal netwerk van specialisten, waarin we veel leren van elkaar.”
“Doordat de focus nu op een specifieke expertise ligt, merken we dat we opnieuw moeten leren hoe we dit kunnen verkopen. Marketing is daardoor belangrijker geworden. In het verleden deden we vooral veel aan relatiemanagement, omdat de mediasector een kleine wereld is. Nu moeten we het wiel opnieuw uitvinden hoe we bedrijven naast de media bereiken. Iets wat ik wel een leuke uitdaging vindt.”
Door de transformatie heb jij een andere rol aangenomen. Waarin is deze veranderd buiten de functietitel om?
“In 2022 heb ik het stokje directeurschap overgedragen aan Marga. De dagelijkse beslissingen en sturing daar ben ik minder bij betrokken. Maar ook het opstellen van voorstellen en alle details weten van projecten. Door de tijd die hierbij vrij is gekomen ben ik vooral bezig met inhoudelijk werk met en bij klanten. Daarnaast heb ik mijn rol in de externe bouw van het bedrijf. De verschuiving van mijn interne rol naar de externe kant daar ben ik erg blij mee; hier krijg ik energie van.
Een andere verandering voor mij als eigenaar is een transformatie in de besturing van de organisatie. Het businessmodel is sterk aan het veranderen. Toen we begonnen waren we een urenfabriek, nu ontwikkelen we ons tot een waardefabriek.”
Wat vind je leuk aan de veranderingen?
“Wat ik heel erg leuk vind is dat ik een aantal groeimotoren zie voor Station10. We bouwen aan onze marketingfunnel, hebben een sales bureau ingezet voor acquisitie en hebben een nieuwe collega die zich bezighoudt met koude sales. Wat ik ontzettend gaaf vind is dat we bezig zijn met een mooie samenwerking met een groot technologiebedrijf. Dit zorgt ervoor dat er nog meer potentie is waar we hard voor aan het werk zijn.”
Had je van tevoren geweten wat deze verandering voor het bedrijf zou betekenen?
“De nadruk die op de marketing en sales is komen te liggen is toch een stuk zwaarder dan ik had ingeschat. En de resultaten duren langer dan ik in mijn ongeduld zou willen. Als aandeelhouder is de investering daardoor hoger en duurt het langer dan gehoopt. Dit zorgt voor een spannend tijd en soms slaat de twijfel toe als we drie pitches achter elkaar verliezen, maar ik weet dat dit erbij hoort. “
Wat is de grootste uitdaging tot nu toe geweest?
“Ik merk dat de grootste uitdaging is om focus te behouden op wat we echt willen en ons niet te laten verleiden om naar andere dingen te kijken. Dit is moeilijk want hoe houd je goed focus als je ook niet het doel helemaal scherp hebt. We weten wat we willen, maar zijn zoekende naar de juiste invulling met het juiste businessmodel. Het is fijn dat we elkaar binnen het team scherp houden en elkaar constant herinneren aan de stip op de horizon”
Wat wil jij meegeven als eigenaar van Station10 aan de lezer?
“Iedereen die aan het veranderen is, wil ik een hart onder de riem steken. Er is altijd licht aan het einde van de tunnel. Het duurt even en dit zorgt voor een spannende tijd.
Ik deel met klanten wel eens het verhaal over het smelten van een ijsblokje:
‘Je doel is om een ijsblokje te ontdooien, maar je bedrijf zit op -20 graden. Wat je gaat doen is in stappen de ruimte iets warmer te krijgen. In kleine stapjes ga je van -19, naar -18 enzovoort. Uiteindelijk, veel later, krijg je een omslagpunt bij 0 graden; het ijs begint te transformeren in water.’
Het lastige is dat je niet precies weet waar het 0-punt ligt voor de verandering in jouw bedrijf. Houdt vertrouwen, soms duurt het lang, maar als je doorzet is het ijs voordat je het weet gesmolten.”
Ontvang de laatste insights.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om elke maand de laatste insights van Station10 te ontvangen die je helpen om je doelen te realiseren.