Skip to main content

"In tweeënhalf jaar hebben we meer dan 150 innovatieprojecten opgestart."

Vernieuwing is een uitdaging. Zeker wanneer er meerdere belangen spelen. Dat ondervond ook de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Station10 bracht stakeholders samen en hielp de NPO bij de implementatie van een breed gedragen innovatieafdeling. Inmiddels 2 jaar onderweg kijken we met Martijn van Dam terug 

Heiko: Waarom heb je het initiatief genomen om een innovatie afdeling op te zetten binnen de NPO?

Martijn: De eerste reden om een innovatieafdeling te starten is inhoudelijk. In een snel veranderende omgeving als de mediasector is een organisatie verplicht haar producten en processen innoveren. Ik vond dat er een te groot gat zat tussen onze day-to-day business en de R&D afdeling. Er moest meer geëxperimenteerd worden: veel proberen, vaak mislukken, veel leren. Daardoor zijn we op tijd voorbereid en geven de ontwikkelingen vorm waarvan je verwacht dat deze binnen drie, vier of vijf jaar tot de marktstandaard behoren.

De tweede reden om een innovatie afdeling te starten was organisatorisch. In het verleden was De Publieke Omroep koploper op het gebied van VOD met Uitzendinggemist.nl. Toen ik bij NPO startte trof ik een publieke omroep aan die niet meer zo sterk vooropliep. Er gebeurde wel interessante innovatie bij de omroepen maar er geen gezamenlijke agenda achter. De grote vraag was; hoe creëren we een gezamenlijk innovatie agenda en hoe zorgen we ervoor dat er kennis wordt uitgewisseld tussen de verschillende organisaties.

We willen echt nieuwe programmering opleveren, nieuwe content maken of nieuwe diensten realiseren. Dat hoeven er overigens niet te veel te zijn, want dan zijn we waarschijnlijk niet kritisch genoeg.

En welke doelen wil je bereiken met de afdeling?

In het begin hadden we samen met de omroepen het doel een aantal innovatieprojecten te doorlopen en een gezamenlijke innovatieagenda tot stand brengen. De doelstellingen om projecten te realiseren hebben we ruimschoots gehaald. Afgelopen tweeënhalf jaar hebben we meer dan 150 projecten opgestart. We hebben als tweede doel vernieuwing ook daadwerkelijk te realiseren. We willen echt nieuwe programmering opleveren, nieuwe content maken of nieuwe diensten realiseren. Dat hoeven er overigens niet te veel te zijn, want dan zijn we waarschijnlijk niet kritisch genoeg. Een derde doel dat meer aandacht krijgt is samenwerking met startups en het bedrijfsleven.

Kun je al successen met ons delen?”

Er zijn veel voorbeelden te bekijken op innovatie.npo.nl. Een van de dingen die veel aandacht heeft gekregen is het AI songfestival. Het programma heeft internationaal aandacht gekregen en is grensverleggend op het gebied content creatie en de mogelijkheden van AI in de muziek. Maandverbond is uitgeroepen tot beste digitale mediaproject van Europa op het Prix Europa Festival 2021. Ook dit concept is ontstaan vanuit de innovatieafdeling.

Uiteindelijk moet iedereen vanuit haar of zijn eigen vakgebied een paar jaar vooruitkijken

Komen er interessante dingen aan?

Wat ik heel gaaf vind, is een project waarin we Willem van Oranje tot leven wekken in de vorm van een avatar waarmee je in gesprek kunt gaan. Hier zit conversational AI achter wat an sich nog niet zo heel spectaculair is maar het concept vind ik heel gaaf. De technologie is niet heel nieuw maar het is een toepassing die we nog niet veel gezien hebben.

Tot slot; Wat was wat jou betreft de grootste toegevoegde waarde van Station10 bij het opzetten van de innovatieafdeling?

Station10 heeft heel veel betekend voor dit traject. Drie dingen springen eruit. Eén is focus houden.  Wat willen wij nou echt bereiken en hoe vertaal je dat naar de organisatie?

Het tweede is het vormgeven van het proces en het ondersteunen van de innovatieafdeling en activiteiten. Dit is een klus die je als organisatie niet elke maand doet. Station10 weet waar het over gaat en hoe dit te organiseren. Die combinatie is volgens mij essentieel geweest om dit in korte tijd tot een succes te maken.

Het derde, en misschien wel belangrijkste deel van het traject, was het creëren van draagvlak bij de omroepen. Toen we voor het eerst met de omroepen gingen praten waren ze eigenlijk niet heel happig op dit idee. De gedachte was dat als de NPO dit gaat organiseren het wellicht ten koste zou gaan van de creativiteit en innovatie bij de omroepen. We wilden echter een echte community creëren en ook daar heeft Station10 een belangrijke bijdrage in gehad.