+31 35 3690039 contact@station10.nl

Jan Willem Peters - manager Commerce PersgroepJan Willem Peters werkte maar liefst dertien jaar in de energiesector voordat hij in 2015 de overstap maakte naar mediabedrijf De Persgroep als manager Commerce. Na een jaar blikt hij terug op deze wereld van verschil en de grote uitdaging: het op gang brengen van ‘een derde geldstroom’ bij zijn nieuwe werkgever.

Was het wennen? Van energie naar media?

Nogal ja. In de energiemarkt wordt vaak ver vooruit gepland omdat je ook ver vooruit kunt kijken. In de mediawereld vinden sommige mensen een paar dagen vooruit plannen al heel spannend. Niet zo gek natuurlijk, als je redeneert vanuit een bedrijf dat haar oorsprong kent in het maken van producten die elke dag opnieuw klaar moeten zijn. Verder heb je het over hele tastbare producten zoals een krant in de brievenbus versus ‘energie uit het stopcontact’. Dat laatste is natuurlijk he-le-maal niet tastbaar.

En zijn je collega’s inmiddels ook aan jou gewend?

Ha, ik hoop het. Of laat ik zeggen: ik denk het. Wat ze volgens mij wel waarderen is dat ik, naast een frisse blik, wat structuur en transparantie heb meegebracht. Ik ben graag duidelijk in mijn redenatie en verwachtingen.

Je zit nu ruim een jaar bij De Persgroep. Hoe kijk je terug op de eerste weken?

Ik kwam op een cruciaal moment binnen. De Persgroep had mediabedrijf Wegener net overgenomen en we stonden met z’n allen voor de uitdaging om de krachten te bundelen. Bij De Persgroep dachten ze aanvankelijk dat ik van Wegener kwam en bij Wegener meenden ze dat ik van De Persgroep afkomstig was. De hele mediawereld was nieuw voor me. Ik verbaasde me over een aantal zaken. Bijvoorbeeld dat er veel ad hoc werd georganiseerd en dat er nog wel eens op basis van gevoel wordt besloten in plaats van op basis van data.

En wat verbaasde je nog meer?

De lading die het woord ‘redactie’ heeft binnen het bedrijf bijvoorbeeld. Zonder dat ze het zo bedoelden schetsten mensen een schrikbeeld van onze redacteuren. ‘Jan Willem, pas maar op als je met de redactie gaat praten, want die zal niet blij zijn met wat je gaat voorleggen’, hoorde ik wel eens. Ik kreeg een beetje een monsterlijk beeld van journalisten. Maar dan kwam ik vervolgens bij een redactie over de vloer en dan bleken dat hele weldenkende mensen met goede ideeën en een open blik te zijn, haha. Weet je, als je elkaar respecteert dan ontmoet je elkaar heus wel.

Je verveelde je geen moment…

Echt, het jaar is omgevlogen. De eerste maanden waren voor mij een beetje ‘kat uit de boom kijk’-maanden. In die periode leerde ik ook Station10 kennen, want zij doen meerdere projecten bij De Persgroep. Ik was blij dat ik ze trof, want ze konden me goed schetsen hoe de hazen lopen in de mediawereld. In deze periode heb ik ook kunnen nadenken over één van de uitdagingen waar we als De Persgroep voor staan.

Welke uitdaging is dat?

Hoe we naast abonnee- en advertentieinkomsten een derde geldstroom op gang konden brengen. Men noemt het ook wel ‘consumer driven sales’. Dat is helemaal niet zo ingewikkeld als het klinkt. We hebben gekeken naar een aantal succesvolle initiatieven van onze nieuwstitels uit het verleden. Vervolgens hebben we deze initiatieven waar nodig aangescherpt en verder uitgerold over de andere titels.

Aan wat voor initiatieven moeten we dan denken?

Boekenverkoop bijvoorbeeld. Als je als dagblad boeken recenseert is het logisch dat je als lezer ze ook bij ons kunt bestellen. Dat geldt ook voor tickets voor musicals en dvd’s. Dus: ‘Geselecteerd voor u’. Wijnverkoop hebben we ook breder neergezet, dit met een partner. Daarnaast kun je ook denken aan game-achtige sportpoules en verdiensten rondom puzzels in de krant. Als één van onze titels daar succesvol mee is, dan moet je natuurlijk zorgen dat je schaalvoordeel behaalt door dat ook zo te organiseren voor de andere titels. Dus dat doen we dan ook meteen. Onze merken zijn wat dat betreft geen eigen koninkrijkjes die kunnen zeggen dat ze er geen zin in hebben. Wij als De Persgroep moeten het juist hebben van synergie en altijd met inachtneming van de eigenheid van onze titels.’