+31 35 3690039 contact@station10.nl

Robert Jan Droogleever Fortuyn begon in maart als strategie- en innovatieadviseur bij Station10. Wat drijft hem? En hoe is het om middenin de coronatijd te starten met een nieuwe baan? We maken kennis met hem aan de hand van zijn Linkedin-profiel

Je hebt al veel ervaring in de media. Wat spreekt je zo aan in deze sector?

Media is veelomvattend en de grenzen van industrieën vervagen: media is content, marketing, maar breidt zich uit naar bijvoorbeeld e-commerce en AI. Ik vind media interessant omdat het technologische trends en consumententrends volgt en direct vertaalt naar content en oplossingen om doelgroepen te bereiken. Om daarmee weer interessant voor adverteerders te zijn. Die dynamiek van vraag en aanbod tussen doelgroep en adverteerders fascineert mij.

Een brede interesse zo te horen. Welk boek heeft een grote indruk op je gemaakt?

Buyology van Martin Lindstrom en Ons Onfeilbare denken van Daniel Kahneman. Beide boeken gaan over neuromarketing: hoe het bewuste en onbewuste brein werkt. Het heeft bij mij gezorgd voor een nieuwe manier van kijken naar de wereld. De kleinste details kunnen een rol spelen bijvoorbeeld in hoe een marketingcampagne, product of pricing strategie aanslaat. Denk aan het geluid dat een autodeur maakt als hij sluit, de muziek in een wijnwinkel en het euroteken op een menukaart. 

Je bent begonnen terwijl iedereen thuis aan het werk is vanwege corona, hoe was dat?

Ik moet zeggen, de eerste dagen waren best wennen. Bij Station10 bellen we elke ochtend om 9 uur in voor een koffiemomentje via Zoom. Dat is erg fijn en zo leer je elkaar ook wel kennen. Het gekke is alleen dat als je ophangt, je gewoon weer in je eentje thuis zit achter je computer.

Gelukkig ging ik wel direct aan de slag met een opdracht bij een klant. Dat gaf aanleiding om contact op te nemen met collega’s en zo ook de werkwijze van Station10 te leren kennen. Inmiddels ben ik redelijk gewend. Maar ik mis wel de dynamiek en kijk er naar uit om straks weer ‘gewoon’ naar kantoor te gaan.

Wat is je eerste indruk van Station10?

Station10 is een organisatie met een platte structuur en veel aandacht voor ontwikkeling en training. Daar hou ik van. Het geeft een gevoel van ondernemendheid, vrijheid en flexibiliteit die je ook bij een startup of scaleup kunt ervaren. Wat de collega’s bij Station10 met elkaar gemeen hebben, is dat iedereen hands on is, vooruit wil, open staat voor ideeën en zich wil ontwikkelen. Maar er is zeker ook ruimte voor een lolletje.

We zien dat je er tussen je vorige en huidige baan een paar maanden tussenuit bent geweest, vertel.

Klopt, vlak voor de zomervakantie ben ik mijn vorige baan gestopt. We kregen een zoontje en daar heb ik wat tijd voor genomen. Maar ik kan niet zo goed stilzitten, dus ook op werkgebied ben ik aan de slag gegaan. Ik ben altijd bezig met nieuwe ontwikkelingen in de markt en vind het leuk om inzichten te vertalen naar ideeën en deze te testen.

Zo zag ik vanuit mijn vorige functie (arbeidsmarktcommunicatie, red.) dat bedrijfscultuur en purpose steeds belangrijker worden in de keuze voor een baan. Om dit te testen heb ik een online platform ontwikkeld met informatie over bedrijfsculturen.

Waar ben je tot nu toe het meest trots op uit je carrière?

Ik vind het bijzonder dat ik zowel aan startup, scaleup, corporate als bureauzijde heb mogen werken. Hierdoor heb ik veel verschillende bedrijfsprocessen, innovatiemethodieken en culturen gezien en de media-waardeketen vanuit verschillend perspectief mogen ervaren.

En tot slot: wat zijn je toekomstdromen?

Ik ben optimistisch en ik probeer altijd vooruit te kijken, maar nooit zonder te leren van het verleden. Ik wil organisaties en mensen prikkelen, zichzelf niet te serieus laten nemen en ze naar buiten laten kijken. Ik wil ze meer verbinding laten zoeken met hun doelgroep en trends, en daarmee laten experimenteren.