+31 35 3690039 contact@station10.nl

MaudIn het vroege voorjaar van 2016 verwelkomde Station10 een nieuwe associate: Maud Geurtsen. Ze adviseert mediabedrijven en ontwikkelt mediaformats. Bovendien is ze specialist in de koppeling tussen media en goede doelen. ‘Fun is een steeds belangrijker aspect bij fondsenwerving’.

Je hebt inmiddels ruim twintig jaar ervaring in de mediawereld. Waar kunnen mensen je onder andere van kennen?

Ik heb in het verleden bij grote tv-producenten gewerkt, bijvoorbeeld als projectmanager en gedelegeerd producent. Ook ben ik zeven jaar managing director van Contentdivision geweest. Dat was een bedrijf dat zich richtte op samenwerking met goede doelen en bedrijven die oog hebben voor de maatschappij om ons heen. We hielden ons onder andere bezig met het ontwikkelen en produceren van formats met sociaal maatschappelijke thema’s.

En sinds enige tijd ben je consultant verbonden aan Station10. Waar ligt jouw expertise?

Ik ben bedreven in het vertalen van complexe marketing- en communicatievragen naar een passende mediastrategie en een relevant creatief concept. Opdrachtgevers en collega’s noemen me oplossingsgericht en ik heb een groot netwerk.

Je komt oorspronkelijk uit de tv-wereld. Voel je je nog betrokken?

Nou en of. Ik was onlangs nog eindverantwoordelijk voor de productie van de succesvolle tv-documentaireserie over Jaap van Zweden. Geweldig om te mogen bijdragen. Ik voel me trouwens ook niet te groot om zo af en toe nog eens een tv-programma te monteren of bijvoorbeeld te researchen als er iemand uitvalt. Sterker nog, ik vind die afwisseling leuk.

En je weet als mediastrateeg ook nog eens veel van de koppeling tussen goede doelen en media. Als één van de weinigen in dit land…

Ja dat klopt. Je zou het een niche kunnen noemen, maar die kennis is inderdaad schaars. Het is namelijk best ingewikkeld. Wat ik zie is dat goede doelenorganisaties het soms een uitdaging vinden om de samenwerking met mediabedrijven op te zoeken. Ik adviseer ze daarin. Maar omgekeerd komt het ook regelmatig voor dat ik mediabedrijven help bij het benaderen van goede doelen organisaties.

Zijn er belangrijke trends op het gebied van goede doelen en media?

De grote tv gala’s met een inzamelactie nemen in populariteit af, hoewel tv nog altijd een goed medium is om je aanwezigheid te benadrukken. Maar de relatie tot goede doelen wordt wat dat betreft individueler. Je ziet dat donateurs graag willen meedoen aan een ‘event’. Fun wordt een steeds belangrijker aspect bij fondsenwerving. Zelf klimmen, fietsen, rennen of zwemmen om geld op te halen. Verder zien we dat goede doelen dichtbij huis in populariteit toenemen en dat mensen steeds vaker flexdoneren.

Flexdoneren?

Ze bepalen zelf wanneer ze iets geven en zitten niet meer maandelijks aan eenzelfde doel voor een ‘x-bedrag’ vast.

Spelen social media een belangrijke rol bij de werving?

Het hoort bij het totale palet aan middelen, maar wervend gezien leveren ze nu nog weinig op. Benut ze vooral om aanwezig te zijn, voor je branding. De Ice bucket challenge was wat dat betreft een uitzondering. Geniaal trouwens. Mede omdat de initiatiefnemers later ook nog lieten zien wat er allemaal met de opbrengsten van de acties is gebeurd. Dat is ook een advies dat ik altijd geef. Laat zien wat er met de opbrengsten van je goede doelenactie is gebeurd.

Neem contact op met Maud Geurtsen als je meer wilt weten over het ontwikkelen van een mediastrategie en vertaling naar campagnes zeker als het gaat om samenwerking met goede doelenorganisaties.