Ontwikkelen van digitale concepten om een nieuwe doelgroep te bereiken

Probleem

NPO Radio4 is de publieke radiozender voor klassieke muziek. De zender heeft te maken met vergrijzing en wil graag een jonger publiek aan zich binden. Omdat jongeren nauwelijks radio luisteren moeten nieuwe digitale concepten worden ontwikkeld om deze groep te bereiken.

 

Opdracht

Station10 is gevraagd NPO Radio4 te ondersteunen bij het ontwikkelen van deze digitale concepten.

Oplossing

Station10 is gestart met een Google Design Sprint met deelnemers van zowel NPO Radio4 als publieke omroepen en heeft diverse interne en externe experts betrokken. Op basis van de uitkomst van de sprint is een concept ontwikkeld voor een doelgroep met weinig klassieke muziek ervaring.

Station10 heeft geholpen bij het verder valideren van de belangrijkste aannames bij de doelgroep. Gezamenlijk met het projectteam van NPO Radio4 is een nieuwe site ontwikkeld die aansloot bij de wensen van zowel de nieuwe als de bestaande doelgroep. Daarnaast zijn door intensief contact met de doelgroep nieuwe behoeften ontdekt en daarvoor nieuwe proposities ontwikkeld.

Onderdeel van de case

Klantervaring

““Station10 is een bijzonder prettige partij om mee samen te werken. De mensen van Station10 denken mee en snappen goed wat in de huidige situatie van veranderend mediagebruik nodig is. Station10 heeft grote deskundigheid in huis bij het toepassen van nieuwe methoden zoals de Google Design Sprint en de Lean Start Up methode. Hiermee werd de bij NPO Radio 4 aanwezige creativiteit en kennis zodanig gestuurd dat daar prachtige nieuwe concepten uit voort kwamen. Omdat de makers zelf bij alles betrokken waren, was er nauwelijks weerstand tegen de vernieuwing. Ik kan stellen dat Station10 een belangrijke rol heeft gespeeld bij het creëren van het huidige succes van NPO Radio 4.””

Marwil Straat
Zendermanager (2009-2018), NPO Radio 4

Voor meer informatie over deze case, neem contact op met Heiko Bleeker

    Algemeen Directeur

    Heiko Bleeker

    Gespecialiseerd in het vinden en ontwikkelen van nieuwe inkomstenbronnen. Combineert data analyse met creativiteit tot business insights. Bewezen resultaten met het opzetten van new business als ondernemer en adviseur. Sinds 1999 actief in de (digitale) media.