Nieuwe businessmodellen ontwikkelen voor uitgeverij

Probleem

De omzet uit tijdschriften en boeken loopt terug. De doelgroep besteedt minder tijd aan lezen, en tijd die aan lezen wordt besteed, is steeds vaker van een scherm. De daling in omzet voor print moet gecompenseerd worden door nieuwe inkomstenstromen.

Oplossing

Om dit mogelijk te maken, is een transformatie nodig van de denkwijze binnen de organisatie op het gebied van innovatie. Station10 heeft met WPG eerst het business plan opgesteld voor het opzetten van een innovatie-afdeling. Na het akkoord van de Raad van Commissarissen en Ondernemingsraad en draagvlak bij de werkmaatschappijen heeft Station10 de centrale organisatie ‘Schwung’ opgezet. Het innovatieproces is ontworpen en geoptimaliseerd. De fases zijn gedefinieerd en go/no-go besluiten voor elke fase geformaliseerd. Door zelf de eerste tijd deze processen uit te voeren heeft Station10 de afdeling een vliegende start kunnen bezorgen. Ten slotte heeft WPG zelf medewerkers geworven en heeft Station10 de benodigde kennis en ervaring overgebracht.

114
Ideeën geïnventariseerd
40
Ideeën gevalideerd
3
Concepten gelanceerd
130
Medewerkers betrokken

Onderdeel van de case

Het WPG innovatieproces is gericht op valideren voor ontwikkelen. Gebaseerd op het Lean validatieproces, aangepast op de specifieke eigenschappen van WPG.

Klantervaring

““Station10 heeft Schwung een vliegende start gegeven. De experts van Station10 zijn stuk voor stuk prettig qua persoon en inhoudelijk top.””

Laurens Massee
Hoofd Innovatie & Ontwikkeling, WPG Uitgevers

Voor meer informatie over deze case, neem contact op met Heiko Bleeker

    Algemeen Directeur

    Heiko Bleeker

    Gespecialiseerd in het vinden en ontwikkelen van nieuwe inkomstenbronnen. Combineert data analyse met creativiteit tot business insights. Bewezen resultaten met het opzetten van new business als ondernemer en adviseur. Sinds 1999 actief in de (digitale) media.