+31 35 3690039 contact@station10.nl

Yvette Caspanni, mede-oprichter van Station10, besloot met haar gezin te verhuizen naar Austin in de Verenigde Staten deze zomer. Ze was na de oprichting bijna tien jaar lang partner bij Station10. Als lid van de raad van advies blijft ze verbonden aan de organisatie.

Op ons verzoek blikt Yvette nog één keer terug en deelt ze haar inzichten op het gebied van media. Een gesprek over focus, zolderkamers, celebrity endorsements, over the top content, hagelslag en haar eigen ambities.

Je hebt ruim twee decennia in de Nederlandse mediawereld mogen werken. Wat herinner je je nog van het begin?

‘Ik ben in 1992 gestart. We hadden net enkele jaren commerciële televisie. De markt was overzichtelijk. Er werd volop ondernomen, maar vooral binnen het eigen medium.  Broadcasters zetten nieuwe zenders op, uitgevers kwamen met een extra katern, een special of een nieuwe glossy. Er werden FM licenties vergeven waardoor er kansen ontstonden voor nieuwe commerciële radiozenders. Heel voorzichtig ontstond er commercie buiten de reguliere blokken en advertenties om.  Er werd hard gewerkt en goed verdiend. Maar het was wel allemaal “meer van hetzelfde”. Die ruimte was er ook en de consument vond de keuze wel lekker.’

En de communicatiemiddelen?

‘Ik herinner me de fax met thermisch papier.  Sommige geluksvogels hadden al een mobiele telefoon. En je internetverbinding kwam met veel gepiep en getetter tot stand over je telefoonlijn. Maar wanneer had je nu eigenlijk internet nodig? We hadden toch de Gouden Gids? Best overzichtelijk eigenlijk.’

Maar toch bleek het internet ‘here to stay’…

‘Inderdaad. De digitalisering drong vervolgens serieus door. Www werd synoniem voor ‘Waar We Wat mee moeten’. Aan het begin van dit millennium sprak men de urls in radiocommercials nog voluit uit. ‘Ga naar weeweeweepunt …!’ En je zag dat er een grote honger ontstond naar nieuwe dingen in het digitale domein. In eerste instantie werden er vooral websites gebouwd waarop mediabedrijven hun bestaande aciviteiten “kopieerden”. Maar de ‘the sky’ werd ‘the limit’, er was veel geld, misschien wel teveel. En het ontbrak in grote mate aan kennis. Een geweldige maar ook risicovolle voedingsbodem. Er is veel geëxperimenteerd in die tijd. Tijdschriftuitgevers bewogen richting digitale themakanalen en verkenden de educatieve markt. Telecom operators gingen uitgeven. Dagblad uitgevers stapten in platforms voor de huizenmarkt en Casual Gaming. Een grote vervoerder had opeens plannen om narrowcaster worden.’

De core business werd vergeten?

‘Dat gaat misschien iets te ver, maar je zag wel dat bij veel mediaondernemingen het idee bestond dat de groei en het geld vooral buiten de eigen core business te vinden was. Ze betraden markten die in veel opzichten nieuw waren. Men wilde digitaliseren, innoveren, diversifiëren, repliceren. De plannen waren groots en de noodzakelijke investeringen zo mogelijk nog groter.

Zo werkte het niet goed, maar wat heb jij uit deze tijd geleerd?

‘Ik heb geen glazen bol. Maar ik geloof heilig in focus. Ik denk dat mediabedrijven terug moeten naar de core van hun business. In het geval van media niet gedacht vanuit platform, dan zouden we 20 jaar terug in de tijd reizen, maar vanuit content. Doen waar je goed in bent. En dat als beste doen. Op alle relevante platformen en/of devices. In alle relevante verschijningsvormen. Op maat gesneden naar de consumentenbehoefte.’

Heb je nog meer ervaringen die je wil delen?

‘Zoek samenwerking met ‘de zolderkamer’. Ik denk dat daar de toekomst ligt. Je moet niet alles zelf willen doen of alles kunnen. Creëer het beste team, netwerk, de beste samenwerkingsverbanden en wees daar slim in. Ik denk dat de echte innovatie niet bij de grote corporates zit. Ondanks lean development, innovatie labs, incubators en start-up dagen. Ze worden uiteindelijk te veel gehinderd door de corporate set of rules die noodzakelijk zijn om een grote onderneming op koers te houden. Innovatie zit op de spreekwoordelijke zolderkamer waar ze niet wordt gehinderd door begrotingen, forecast, monthly reviews en shareholders value. Dat neemt niet weg dat ‘de zolderkamer’ heel veel baat kan hebben bij de grote corporates. Er liggen waardevolle business principes en er zit bijvoorbeeld veel ervaring, kennis, data, toegang tot onderzoeken en een internationaal netwerk. De zolderkamer kan zich immers ook blindstaren op een goed idee, objectiviteit verliezen of te lang doormodderen “omdat er al zoveel tijd en energie inzit”. Dus als ze elkaar nou eens oprecht zouden omarmen. Ik heb het het niet over kopen, voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en uitroken. En ook niet over verkopen, achterover leunen en verder. Ik heb het over elkaars kracht oprecht gebruiken om samen beter, groter en sustainable te worden. Dat lijkt me mooi.’

Nu nog even persoonlijk. Wat zijn je plannen in de VS? Ga je voor het gouverneurschap a la Arnold Schwarzenegger?

‘Met Hillary for President ga ik me daar niet aan wagen. En ik hoef niet zo nodig vooraan te staan. Maar zonder gekheid. Austin, waar ik met mijn gezin woon, biedt veel mogelijkheden. Austin wordt ook wel Silicon Hills genoemd. Er zitten hier enorm veel tech start-ups. En bedrijven als Google, Uber, Dropbox en Dell hebben Texas inmiddels verkozen tot hun homeground. Dat heeft alles te maken met het gunstige belastingklimaat dat hier per staat verschilt. Er is bovendien de beschikbaarheid van jong talent dankzij de University of Texas. En dan heeft SXSW Austin de afgelopen jaren ook internationaal op de kaart gezet,. Mind you, dat festival bestaat al 23 jaar! Wel grappig, precies even lang als ik werk. En ook leuk, Google heeft recentelijk voor Austin gekozen om de self-driving car te testen. Dus dat wordt extra opletten met oversteken, haha.’

Je hebt je nog niet aangemeld als proefpersoon bij Google?

‘Nee. Ik heb hoe dan ook met mezelf afgesproken dat ik me tot het eind van dit jaar alleen oriënteer en nog geen keuzes maak. Voor het eerst in 23 jaar heb ik de vrijheid en de ruimte om opnieuw te bedenken wat ik wil doen als ik later groot ben. En die kans wil ik niet onbenut laten. Praktisch detail is dat mijn werkvergunning “pas” in december 2015 heb. Dus wie weet wat het gaat worden?

Tot slot enkele stellingen

* Nederland is innovatief als het om media gaat.

‘Ik denk niet dat Nederland super innovatief is. Maar misschien moet je dat ook niet over de as van landsgrenzen benaderen. We zijn een creatief land. Kijk maar naar de markt van TV formats. En innovatie is volgens mij een grenzeloos iets. We laten ons de hele dag door inspireren en informeren door de wereld om ons heen. Daar pikken we uit wat we kunnen gebruiken of wat ons kansrijk lijkt. En laten we wel wezen. 17 miljoen mensen en wat verdwaalde Vlamingen. Je hebt ook vaak een kritische massa nodig om iets uit de klei te trekken. Dus je moet of een grote markt hebben of snel buiten de landsgrenzen gaan.’

* Traditionele advertisement (tv-reclames, advertenties, etc.) gaat uitsterven.

‘Ik denk het wel. Dat wil zeggen, de wijze waarop het uitgeserveerd wordt. Als ik naar mijn eigen kinderen kijk zie ik dat ze alles digitaal doen. Mobiel welteverstaan. Zelfs de laptop is vaak al te veel gedoe. En dat ze snacken met een grote voorkeur voor on demand, Over the top content / curated content. Ze kijken geen televisie, lezen geen krant en luisteren niet naar radio. Ze netflixen, youtuben, googelen en hebben hun eigen music stream. Ik luister hier in de auto naar satellietradio. Zonder commercials. En als de jeugd de toekomst heeft, dan moeten we heel hard aan de bak om alternatieven te vinden voor het uitserveren van de traditionele commercials en advertenties. Native Advertising? Celebrity Endorsements op Instagram en Twitter?’

* Smartwatches bieden kansen voor mediabedrijven.

‘Absoluut. Ik ben er sowieso van overtuigd dat mobiel de toekomst heeft. En de smartwatch heeft in essentie dezelfde kenmerken als de mobiele telefoon. Het is persoonlijk, altijd dichtbij. Ik heb sinds enkele weken een Apple Watch. Je kunt er mee bellen. Dan voel ik me net Michael Knight uit de Knight Rider. Met dien verstande dat mijn “KITT” gewoon op zijn parkeerplek blijft staan. Dus niet mijn favorite feature. Maar verder vind ik het verassend handig en functioneel. Voor news-alerts, navigatie, appjes en mail. Oh ja, en je kunt ook zien hoe laat het is.’

* Kinderen zouden in hun vrije tijd maar 1 uur per dag achter een tablet/smartphone mogen zitten.

‘Kansloos en onnodig. Laten we accepteren dat jeugd op een andere manier communiceert, interacteert en informatie verzamelt. Kunnen wij nog wat van leren. Ik vind het eerder frustrerend dat -bijvoorbeeld- educatieve bedrijven en instellingen zo traag reageren op deze enorme verandering. Toch nog even een “everything is bigger in ….”, maar als je kijkt naar de scholen hier en de manier waarop onderwijs wordt aangeboden. Niet alles is beter, maar we kunnen op veel punten een voorbeeld nemen aan de wijze waarop bijvoorbeeld lesmateriaal digitaal aangeboden wordt.’

* Ik mis Nederland helemaal niet

‘Dat klopt, haha. Maar daarvoor is het misschien ook nog wat te vroeg. Vooralsnog is het iedere dag minimaal 30 graden. Het leven 1 grote ontdekking. Ik heb zeeën van tijd om van alles en nog wat te ondernemen en inspiratie op te doen. Ik loop de hele dag in korte broek en op sneakers. Er zit in ieder blok een manicure of massage. Ik woon midden in de stad en er is iedere avond overal live muziek! Het is hier goedkoper om je was weg te brengen dan om het zelf te doen en het komt nog gestreken terug ook. En hebben we nog voldoende hagelslag op voorraad tot ons volgende bezoek komt.’