+31 35 3690039 contact@station10.nl

Twitteren was het woord van 2009. Microbloggen was hot en Twitter groeide als kool. Acht jaar later is het paradepaard commercieel gezien echter weinig opgeschoten.

Twitter groeit nog steeds, maar is dat reden om op het hoofdkantoor in San Francisco de champagne te laten knallen? Dat valt te betwijfelen. Alle cijfers van Twitter groeien namelijk niet meer zo hard, en dat is zacht uitgedrukt. Zo stagneert het aantal gebruikers. Het laatste kwartaal van 2016 groeide dat aantal nog met slechts 1 procent op ruim driehonderd miljoen users.

Zorgwekkender nog is de opbrengst per gebruiker. Was de opbrengst in 2012 twee dollar, terloops groeide dat naar 7,27 in 2015. Maar dat bedrag vlakt ernstig af in 2016 met een groen van 10 procent. Per gebruiker verdient Twitter nu 7,93 dollar per jaar.

Is er dan geen enkel lichtpuntje? Toch wel. De EBITDA (Earnings Before Interests Taxes, Depreciation and Amortization) staat op nul. Dat betekent dat men met behulp van de normale bedrijfsinkomsten de kosten kan financieren. De nettowinst is daarentegen nog wel negatief. Twitter snijdt momenteel ook in de kosten. Zo is er gewerkt aan een data besparende site. Eind vorig jaar sloot men het Nederlandse kantoor. Winst boeken is hard nodig, want er is veel geïnvesteerd in technologie.

twitter_cijfers

De ontwikkeling van nieuwe diensten en het effect op de belangrijkste KPI’s (download hier de afbeelding). Duidelijk mag zijn dat Twitter uit een ander vaatje dient te tappen.

Auteur Ben Thompson kwam met een suggestie om een dienst te ontwikkelen waarbij timelines gekoppeld worden aan grote populaire tv-evenementen, zoals de NFL finale en de Oscaruitreikingen. Zo kun je bijvoorbeeld door de timeline van een acteur scrollen terwijl je kijkt naar het moment waarop deze persoon een Oscar uitgereikt krijgt. Niet meteen zaligmakend misschien, maar het interessante aan een dergelijk idee is dat er met televisie een medium wordt toegevoegd aan het social mediaplatform.