+31 35 3690039 contact@station10.nl

Jasper Baggerman, innovator met visie

Jasper BaggermanSinds de zomer van 2016 is Jasper Baggerman verbonden aan Station10. We maken kennis met een adviseur die een passie heeft voor innovatie. Lees het interview met Jasper over het Station10 Lab, de ‘tien stappen van innovatie’ en dè methode om bedrijven te helpen nieuwe kansen te ontdekken.

Wat gebeurt er aan innovatie binnen Nederlandse mediabedrijven?
‘Heel veel. Het medialandschap verandert snel en alle bestaande mediabedrijven zijn zich er van bewust dat, als ze nu niet veranderen, hun resultaat opdroogt of wordt weggekaapt door nieuwkomers. De wijze waarop ze hier mee omgaan verschilt echter per bedrijf. Sommige bedrijven sturen vooral op operational excellence en het drukken van de kosten om hun marges veilig te stellen. Anderen kiezen voor een vlucht vooruit en proberen nieuwe omzet te vinden door nieuwe producten en diensten te introduceren of nieuwe markten te bedienen. Maar dit is niet zonder risico. Het introduceren van een nieuwe dienst binnen een bestaande organisatie vraagt meestal om een lange adem en een stevige investering zonder dat vooraf duidelijk is of de klant ervoor gaat betalen.

Je denkt dat het slimmer kan?
Zeker. Steeds meer mediabedrijven hanteren Lean Startup technieken bij hun productontwikkeling. Die methode gaat er vanuit dat je eerst een uitgeklede versie van je innovatie op de markt zet om inzicht te verkrijgen in wat de klant ervan vindt voordat je verder gaat bouwen. Dat is al een stap de goede kant op. Maar het is natuurlijk veel mooier als je al helemaal vooraf weet of een nieuwe propositie gaat aanslaan.

Jullie zijn gestart met Station10 Lab. Wat is dat?
Het is een lab speciaal voor mediabedrijven die snel willen weten hoe de markt gaat reageren op een nieuw product of nieuwe dienst. We merken dat klanten vaak tegen het feit aanlopen dat ze een innovatief idee hebben, maar dat het realiseren vervolgens veel tijd, geld en moeite kost. Daarom hebben we ons Lab ‘lean’ getest en zijn we begonnen met een eerste project. We doen alleen mediaproposities omdat we daar verstand van hebben.

Waar ligt jouw kracht gedurende het innovatieproces?
Naast het Station10 Lab help ik bedrijven met de vraag hoe ze meer resultaat kunnen halen uit innovatie.  Van strategie ontwikkeling samen met een bedrijf tot het daadwerkelijk opzetten van een projectorganisatie die klaar is voor de transitie. Ik heb een visie op innoveren en tegelijk ben ik pragmatisch en doelgericht.

Je hanteert een specifieke methode tijdens het innoveren.
Je doelt op de Cycle of Innovation (zie kader). Het helpt mij om snel te begrijpen waar de grootste knelpunten voor innovatie zitten binnen een organisatie en om deze aan te pakken. De methode bestaat uit 10 logische en opeenvolgende stappen die een organisatie moet doorlopen om meer resultaat te kunnen halen uit innovatie. Op mijn blog behandel ik sinds begin september elke week een stap. Ik zal de eerste stap kort toelichten. Hij luidt: ‘Open up – de weg van ego- naar ecosysteem.’ Deze stap vertelt je over hoe je je omgeving moet betrekken bij innovatie en over het belang van samenwerking hierin.

Je mag één advies geven aan organisaties die willen innoveren. Welk advies is dat?
Simpel gezegd: vaar niet blind op wat een klant zégt maar wat hij dóet. Doe dat door een proefsituatie op te stellen en te kijken hoe de klant zich gedraagt. Zoals we dat bij Station10 Lab doen.  Ter illustratie: op Eindhoven Airport bevroeg men reizigers over duurzaam reizen. 54 procent zei bereid te zijn vrijwillig geld te geven voor CO2-compensatie. Maar toen een terminal voor het betalen van compensatie werd geplaatst deed slechts 6% dit echt Had je een proef gedaan, met een nepautomaat dan was dit vooraf al aan het licht gekomen.

Tot slot, naast interim innovation manager ben je ook uitvinder?
Ja en ik was bijna negen jaar bestuurslid van de Nederlandse Orde van Uitvinders. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Dan begin ik bijvoorbeeld na te denken over een tandenborstel die in luttele seconden je tanden poetst. Ik leg zo’n idee vaak een tijd weg en na een tijd pak ik het weer op of laat het voorgoed rusten.

 

DE 10 STAPPEN VAN DE CYCLE OF INNOVATION

Stap #1: Open up – De weg van ego- naar ecosysteem

Stap #2: Why – Onderzoek de redenen om te innoveren

Stap #3: What – Definieer wat innovatie moet opleveren

Stap #4: How – Visualiseer de toekomstige rol

Stap #5: Plan – Maak een plan voor de realisatie

Stap#6: Check – Valideer de belangrijkste aannamen

Stap#7: Engage – Vraag het ecosysteem om te helpen

Stap#8: Organize – Positioneer en structureer innovatie

Stap #9: Execute – Jaag aan, cultiveer, prioriteer en focus

Stap #10: Monitor – Meet, leer, pivot en persevere