De begrippen visie, missie, ambitie en strategie zijn belangrijk omdat ze allemaal een rol hebben bij het bepalen van de richting van een bedrijf. Als je om je heen kijkt zie je dat deze termen door elkaar worden gebruikt. Dat is geen probleem zolang je wel over de vragen erachter hebt nagedacht.
Het fundament
Voor een goede strategie is een basis nodig waarbij eerst fundamentele vragen worden beantwoord. Visie, missie en ambitie vormen de basis voor elke strategie. Vanuit Station10:
Of je het een visie, missie of ambitie noemt, dat maakt minder uit. Als er maar een blik op de buitenwereld is en een ambitieus doel dat gemeten kan worden. Pas als dit op orde is kun je een strategie formuleren.
De strategie bestaat namelijk uit de keuzes die je maakt om de ambitie te realiseren en die een impact op lange termijn hebben. Onderdeel van de strategie is het benoemen van de consequenties van de gemaakte keuzes.
Wat is het verschil tussen visie, missie, ambitie en strategie?

Praktijkvoorbeelden
Vergelijk dit nu eens met multinationals als Coca-Cola en Pepsi. Concurrenten op de frisdrankmarkt met een verschillende blik op visie en missie.
Visie Coca-Cola
In onze visie beschrijft Coca Cola we ze moeten doen om duurzame groei te realiseren:
- People: een prettige en veilige werkomgeving waar mensen worden geïnspireerd om het beste in zichzelf naar boven te halen
- Portfolio: een gevarieerd en breed aanbod van dranken dat aansluit op de wensen van de consument
- Partners: een succesvol netwerk van leveranciers, klanten en partners om met elkaar voortdurend toegevoegde waarde te creëren
- Planet: het verschil maken door maatschappelijk verantwoord te ondernemen en door het bouwen aan duurzame lokale gemeenschappen
- Profit: winstgevende groei en aandacht voor duurzaamheid hoeven elkaar niet uit te sluiten
- Productivity: investeren in een effectieve, professionele en flexibele organisatie die snel op nieuwe ontwikkelingen kan inspelen
bron: cocacolanederland.nl
Missie Pepsico
Creëer meer glimlachen bij elke slok en elke hap
- Voor onze consumenten: Door vrolijke momenten te creëren met onze heerlijke en voedzame producten en unieke merkbelevenissen.
- Voor onze klanten: Door de beste partner te zijn, de drijvende kracht achter baanbrekende innovatie en het leveren van een ongeëvenaard niveau van groei in onze sector.
- Voor onze medewerkers en gemeenschappen: Door zinvolle mogelijkheden te creëren om te werken, nieuwe vaardigheden te verwerven en succesvolle carrières op te bouwen, en een gevarieerde en inclusieve werkplek.
- Voor onze planeet: Door het behoud van de kostbare hulpbronnen van de natuur en het bevorderen van een duurzamere planeet voor onze kinderen en kleinkinderen.
- Voor onze aandeelhouders: Door duurzame TSR van topniveau te leveren en de beste corporate governance te omarmen.
bron: pepsico.nl
Wat bij de een visie is, is bij de ander missie. Dat is verwarrend, maar erger nog is dat het geen blik op de buitenwereld en ook geen aanlokkelijk perspectief biedt. Het geeft daarmee geen richting, geen inspiratie en het bindt niet.
Hierbij maakt Pepsico het het meest bont. De missie is kennelijk zo onbelangrijk voor de Nederlandse site dat ze hebben besloten Google translate te gebruiken voor de vertaling. De Engelstalige missie “Create more smiles with every sip and every bite” wordt door Google vertaald in een tekst die je met kromme tenen leest: “Creëer meer glimlachen met elke slok en elke hap” Hier is de prik helemaal vanaf…
Ga zelf aan de slag!
Voorkom dat je met jouw organisatie een zouteloze richting kiest. Download de infographic waarmee je met je team zelf de visie, missie en ambitie bepaalt.
Ontvang de laatste insights.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om elke maand de laatste insights van Station10 te ontvangen die je helpen om je doelen te realiseren.