Skip to main content
Objectives & Key Results (OKR’s) helpen jou om je groeidoelstellingen te halen. OKR’s bieden structuur, focus en eigenaarschap om samen naar een doel te werken. De top tech-bedrijven van de wereld zoals Amazon, Google en Microsoft werken ermee. Zelf gebruiken wij sinds 2013 OKR’s om mediaorganisaties te helpen hun doelen te behalen. In dit artikel leggen wij uit wat OKR’s precies zijn.

 

Wil je meer van dit soort artikelen in je mail ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief

Wat zijn OKR’s? 

OKR’s zijn een flexibele planningsmethode die je organisatie-brede strategie helpen vertalen naar concrete doelen en verantwoordelijkheden. Ze worden in een vaste kadans bijgehouden, herschreven en geëvalueerd, waardoor je op meerdere momenten in het jaar kunt bijsturen.

De OKRs worden gevormd in een gezamenlijke sessie aan het begin van elk kwartaal. Teams hebben vervolgens een gezamenlijke focus op het kwartaaldoel en geven zelf invulling aan de benodigde activiteiten om dit te behalen. OKR’s bestaan uit een Objective (O) per team en verschillende Key Results (KR) die onder dat objective vallen.

OKR’s zijn…

  • Ambitieus
  • Kort cyclisch (kwartaal)
  • Meetbaar
  • Top-down bepaald
  • Bottom-up gevoed
  • Openbaar en transparant

OKR’s zijn niet…

  • Een kpi
  • Gekoppeld aan beoordelingen
  • Geschikt om bestaande processen en werkzaamheden te meten

Wat is een Objective?

De Objective stelt in één zin een doelstelling vast voor een bepaalde tijdsperiode, meestal een kwartaal. Je kunt het zien als een tijdelijke missie waar je in die periode op focust. De Objectives beschrijft kwalitatief het doel wat je wilt bereiken.

Objectives zijn…

  • Kwalitatief
  • Ambitieus en inspirerend
  • Waardevol en concreet
  • Top-down en bottom-up gedragen

Checks…

  • Zorgt het voor ‘buikpijn’?
  • Willen klanten dit?

Wat zijn Key Results?

De Key Results meten of de Objectives aan het einde van de periode zijn behaald. Deze maken dus het resultaat meetbaar. Er wordt meestal gekozen voor 2-5 Key Results per Objective.

Key Results zijn…

  • Specifiek, meetbaar en tijdgebonden
  • Uitkomsten ipv activiteiten
  • Vanuit optiek van de klant
  • Niet (altijd) gericht op 100% behalen

Checks…

  • Zorgen de Key Results ervoor dat ik mijn Objective haal?
  • Moet ik (kwaliteits-)risico’s afdekken?

 

Wat is er uniek aan OKR’s?

OKR’s kunnen voor heel veel verschillende doelen gebruikt worden. Bijvoorbeeld om een Agile mindset te implementeren. OKR’s helpen namelijk om te werken in korte cycli en maken activiteiten meetbaar. Daarnaast zorgen OKR’s ook voor transparantie in jouw organisatie. Allemaal belangrijke waarden die OKR’s en Agile gemeen hebben.

OKR’s zijn ook eenvoudig. Hierdoor wordt er minder tijd besteed aan het schrijven van strategische jaarplannen. Daarnaast zijn ze bottom-up én top-down georganiseerd. Hierdoor verhogen ze het eigenaarschap binnen de organisatie en creëren ze tegelijkertijd een beter begrip tussen bijvoorbeeld management en de werkvloer. Samenwerking en communicatie tussen afdelingen en teams wordt hierdoor meer gefaciliteerd.

Tenslotte dagen OKRs organisaties en teams uit om ambitieuze doelen te stellen. Zo helpen ze je bedrijf echt verder.

 

OKR’s implementeren

OKR’s implementeren doe je niet van de een op de andere dag. Het is een proces waarin regelmatig moet worden bijgeschaafd en zowel de teams als het management goed bij moet worden betrokken, zoals bij elke culturele transformatie. Station10 heeft een eigen methode ontwikkeld om OKRs succesvol te implementeren door middel van training, coaching en inhoudelijke ondersteuning. Interesse om hier een keer over door te praten? Neem dan contact met ons op.

Ontvang de laatste insights.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om elke maand de laatste insights van Station10 te ontvangen die je helpen betere beslissingen te nemen voor jouw business.

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]

Leave a Reply