Objectives & Key Results (OKR’s) helpen jou om je groeidoelstellingen te halen. OKR’s bieden structuur, focus en eigenaarschap om samen naar een doel te werken. De top tech-bedrijven van de wereld zoals Amazon, Google en Microsoft werken ermee. Zelf gebruiken wij sinds 2013 OKR’s om mediaorganisaties te helpen hun doelen te behalen. In dit artikel leggen wij uit wat OKR’s precies zijn.

 

Dit is het eerste artikel over OKR’s uit een reeks artikelen die komende weken zullen volgen. Wil je de artikelen in je per mail ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief

Wat zijn OKR’s? 

OKR’s zijn geen traditionele planningsmethode. Ze worden namelijk regelmatig bijgehouden, herschreven en opnieuw geëvalueerd. OKR’s zijn een eenvoudige methode om te begrijpen, maar complex om te implementeren.

De OKRs worden gevormd in een gezamenlijke sessie aan het begin van elk kwartaal. Teams hebben vervolgens een gezamenlijke focus op het kwartaaldoel en geven zelf invulling aan de benodigde activiteiten om dit te behalen.

OKR’s zijn…

  • Ambitieus
  • Korte cyclisch (kwartaal)
  • Meetbaar
  • Top-down bepaald
  • Bottom-up gevoed
  • Openbaar en transparant

OKR’s zijn niet…

  • Een kpi
  • Gekoppeld aan beoordelingen
  • Geschikt om bestaande processen en werkzaamheden te meten

Wat is een Objective?

De Objective stelt in één zin een doelstelling vast voor een bepaalde tijdsperiode, meestal een kwartaal. Je kunt het zien als een tijdelijke missie waar je in die periode op focust. De Objectives beschrijft kwalitatief het doel wat je wilt bereiken.

Objectives zijn…

  • Kwalitatief
  • Ambitieus en inspirerend
  • Waardevol en concreet
  • Top-down en bottom-up gedragen

Checks…

  • Zorgt het voor ‘buikpijn’?
  • Willen klanten dit?

Wat zijn Key Results?

De Key Results meten of de Objectives aan het einde van de periode zijn behaald. Deze maken dus het resultaat meetbaar. Er wordt meestal gekozen voor 2-5 Key Results per Objective.

Key Results zijn…

  • Specifiek, meetbaar en tijdgebonden
  • Uitkomsten ipv activiteiten
  • Vanuit optiek van de klant
  • Niet (altijd) gericht op 100% behalen

Checks…

  • Zorgen de Key Results ervoor dat ik mijn Objective haal?
  • Moet ik (kwaliteits-)risico’s afdekken?

 

Wat is er uniek aan OKR’s?

OKR’s kunnen voor heel veel verschillende doelen gebruikt worden. Bijvoorbeeld om een Agile mindset te implementeren. OKR’s helpen namelijk om te werken in korte cycli en maken activiteiten meetbaar. Daarnaast zorgen OKR’s ook voor transparantie in jouw organisatie. Allemaal belangrijke waarden die OKR’s en Agile gemeen hebben.

OKR’s zijn ook eenvoudig. Hierdoor wordt er minder tijd besteed aan het schrijven van strategische jaarplannen. OKR’s zijn bottom-up én top-down georganiseerd. Hierdoor verhogen ze de betrokkenheid en creëren ze tegelijkertijd een beter begrip tussen bijvoorbeeld management en de werkvloer. Samenwerking en communicatie tussen afdelingen en teams wordt hierdoor meer gefaciliteerd.

OKRs dagen u en uw organisatie uit om ambitieuze doelen te stellen. Het is een managementtool, geen evaluatietool voor werknemers. Daag je werknemers of collega’s uit om doelen te stellen die ambitieus zijn. Deze doelen helpen je bedrijf echt verder.

 

OKR’s implementeren

OKR’s implementeren is een langdurig proces, waarin regelmatig moet worden bijgeschaafd. Zoals bij elke culturele transformatie, gebeurt verandering niet van de ene op de andere dag. Maar is het mogelijk om de dynamiek van uw bedrijf binnen een paar maanden aan te passen en de verschillende teams resultaatgericht te laten werken aan doelen die echt belangrijk zijn.

Is jouw organisatie klaar om in 2021 hun doelen te behalen?
Laat hier je gegevens achter als je geholpen wil worden in het uitvoeren van de gekozen strategie of in het behalen van de groeidoelstellingen. Of neem contact op met Heiko Bleeker, partner Strategie & Innovatie heiko@station10.nl

Ontvang de laatste insights.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om elke maand de laatste insights van Station10 te ontvangen die je helpen betere beslissingen te nemen voor jouw business.

    Leave a Reply