Skip to main content

Ben jij in staat de tien grootste strategische struikelblokken te overwinnen? De OKR-methode helpt je om je nieuwe strategische initiatief succesvol uit te rollen en de struikelblokken te voorkomen.

Vijftig tot negentig procent van alle strategische initiatieven faalt, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Hoewel je natuurlijk nooit 100% controle hebt over de uitvoering van je strategie laat onderzoek zien dat een groot deel van deze mislukkingen voorkomen had kunnen worden.

Vijftig tot negentig procent van alle strategische initiatieven faalt

De Objectives & Key Results (OKR’s) methodiek is ontworpen om meer grip te krijgen op strategie-implementatie en de kans van slagen aanzienlijk te vergroten. OKR’s bieden structuur, focus en eigenaarschap om samen naar een doel te werken en zo groei te realiseren. De methode wordt wereldwijd toegepast bij onder andere Google en Netflix, maar ook bij ons in Nederland bij mediabedrijven als BNR Nieuwsradio, Marktplaats en Sanoma Learning.

In dit artikel staan we stil bij de grootste obstakels voor strategie-implementatie en hoe OKR’s kunnen helpen om deze obstakels te overwinnen.

Strategische struikelblokken

Waarom is het toch zo lastig om een strategie succesvol te implementeren? Onderzoek laat zien dat in totaal 10 obstakels verantwoordelijk zijn voor het merendeel van de mislukkingen in implementatie.

Obstakels in de voorbereiding:

  1. Beslissers zijn het niet met elkaar eens.
  2. Onduidelijkheid over wat de grootste uitdagingen zijn.
  3. Het proces is niet helder.
  4. Beperkte begeleiding en training van medewerkers.
  5. Beperkte kaders voor uitvoering.

Obstakels in de uitvoering:

  1. Ontbreken van capaciteit/tijd om aan de strategie te kunnen werken.
  2. Ontbreken van adequate communicatie.
  3. Ontbreken van effectieve coördinatie.
  4. Ontbreken van een adequaat informatie system.
  5. Organisatiecultuur past niet bij gestelde doelen.

Wat is de OKR methodiek?

Objectives and Key Results (OKR’s) zijn een effectief hulpmiddel voor het stellen van doelen en om intern te communiceren welke strategische doelen je wil bereiken als organisatie. OKR’s worden wereldwijd door mediaorganisaties gebruikt om hun strategische focus te bepalen en uit te voeren. De methode is gebaseerd op de gedachte dat je samen moet werken om complexe doelen te bereiken.

Door de strategische richting op te breken in kleinere doelen en die te beleggen bij verschillende multidisciplinaire teams binnen de organisatie ontstaat meer eigenaarschap van de strategie en maak je het concreet voor elke werknemer. Door de doelen meetbaar te maken, in de vorm van ‘key results’, wordt het eenvoudig om voortgang bij te houden, af te stemmen en betrokkenheid te vergroten. Lees meer over het opstellen van OKRs in onze explainer.

Wat zijn de voordelen van OKRs?

OKR’s bieden veel voordelen. John Doerr, auteur van het boek Measure What Matters, beschrijft de voordelen als volgt:

  • OKR’s geven Focus: OKR’s stellen een team in staat zich te scharen achter een kleine reeks zorgvuldig gekozen prioriteiten.
  • Afstemming wordt eenvoudiger: Door strategische doelen op te breken in prioriteiten voor teams in de hele organisatie wordt het makkelijker om op elkaar af te stemmen.
  • Commitment aan de strategie: Doordat elke Objective bij iemand belegd wordt zorg je voor eigenaarschap van de doelen. De teams denken mee over het opstellen van de OKR’s en voelen zich daarmee ook meer betrokken bij de strategie.
  • De voortgang is makkelijk bij te houden: Door meetbare key results te formuleren is een team of organisatie in staat om hun voortgang naar een doel te volgen en eerder te weten wanneer ze moeten bijsturen.
  • Stretching: OKR’s stellen teams in staat doelen te stellen die verder gaan dan “business as usual” en significante, betekenisvolle veranderingen door te voeren.

Waarom de OKR-methodiek helpt bij strategie implementatie

Zoals je ziet is de methode vrij eenvoudig uit te leggen. Toch leert onze ervaring dat de eerste cycli bij een organisatie vaak niet zo soepel lopen als verwacht. Het kost tijd om te leren hoe je goede OKR’s opstelt.  Daarnaast is ook het afstemmen van doelstellingen in het begin best wennen. Gebruik het eerste kwartaal daarom altijd als ‘proefrondje’ om te ervaren wat het is en hoe het werkt. Het eerste rondje schaatsen op de ijsbaan gaat ook altijd wat houterig. Zodra de organisatie de methodiek eenmaal onder de knie heeft, wordt het eenvoudiger om strategische initiatieven succesvol te ontplooien.

Ontvang de laatste insights.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om elke maand de laatste insights van Station10 te ontvangen die je helpen betere beslissingen te nemen voor jouw business.